← 16. A Föld gömbölyű
18. Fények és árnyak →
17. Látószögek
A legnagyobb
"Mi is az a látószög? Már megint egy matematikai definíció!" -
hallom dohogásodat kedves Olvasóm! Pedig egyszerű: a legkisebb olyan szög,
amekkorára szemünket ki kell nyitnunk ahhoz, hogy a nézett tárgyat éppen lássuk,
beleférjen látómezőnkbe:
Nyilván egy tárgyat akkor látunk nagyobbnak vagy kisebbnek, ha az
aktuális nézőpontunkból a látószöge nagyobb vagy kisebb. A csillagok is ezért
"pislognak" éjjelente: nagyon kicsi a látószögük, és a levegőben levő porszemek
időnként eltakarják szemünk elől őket.
Fényképezéskor, szemlélődéskor azért toporgunk és téblábolunk sokáig,
mert a lehető legjobb nézőpontot, vagyis a legnagyobb látószöget szeretnénk "látni".
(Távcső és mikroszkóp nem mindig van nálunk kiránduláskor vagy sportoláskor.)
Legtöbbször ugyan nem sok választásunk van (szűk az utca vagy a terem, sok a
járókelő), de azért érdemes egyszer megvizsgálni a lehetséges legjobb, optimális
helyzeteket.
Milyen esetekben lesz hasznos az alábbi matekóra?
Magas talapzaton vagy hegyen levő szobrot, épületet nézünk
vagy fényképezünk. Ha túl közel vagyunk, akkor nem csak az a baj, hogy függőlegesen
kell(ene) felfelé néznünk, hanem amúgy sesm látnánk sokat: túl kicsi (vagy 0) a
látószög. Ha túl messze megyünk, szintén kicsi a látószög, tehát valahol "középen"
van az arany megoldás. Ugyanez a helyzet, amikor egy kisgyerek az asztalon
lát egy tárgyak (nem feltétlenül a TV-t), vagy, ami még szörnyűbb élmény számára:
anyukáját sem közelről látja a legjobban, de akkor hogyan bújjon hozzá?
A középső ábra, az úgynevezett láb-probléma nem szorul
magyarázatra (h és l adott, keresendő x valahol középen).
Repülőről is hasonló a gond: milyen x távolságból látjuk a legjobban az
ellenség zöld színnel jelölt függőleges épületét?
A harmadik ábrán a pálya szélén (barna
csík), bedobáskor a helyét kereső focista a zöld
kaput szeretné a lehető legnagyobb szög alatt látni. Hasonló a helyzet egyes múzeumi
termekben: csak a terem szélén szabad sétálnunk, és a falon levő festményt
(zöld téglalap) szeretnénk minél jobban látni. Az
előadásra késve érkező színházlátogató (egyetemi hallgató is csak a terem szélén
foglalhat helyet, a zöld színpadot vagy táblát
más és más szögben látja a terem szélén (a barna
vonalon).
Vegyük észre, hogy mindhárom esetben az ábra ugyanaz: a két szélső
esetben "felfelé" nézünk, a középső esetben "lefelé" :
A b) ábrát a szemünk vonalában levő vízszintes egyenesre tükrözve éppen
az a) ábrát kapjuk (és fordítva).
A paraméterek (betűk), valamint a zöld "tárgy" és a barna vonal
jelentése mindegyik felsorolt esetben ugye világos. x értékét mindegyik
esetben úgy kell megkeresnünk, hogy α értéke a lehető legnagyobb legyen,
a többi betű paraméter. Ez egy elsőéves egyetemi hallgatónak egyszerű házi-
(vagy vizsga-) feladat. Aki nem boldogul vele, megnézheti a csatolt
Megoldás -ban. Az optimális x képlete
nagyon egyszerű, kirándulásra "fejben" is magunkkal vihetjük:
(Csak azért írtuk le három változatban, hogy mindenki a kedvencét vihesse
magával.)
Látókörök
Színházban sorokban ülünk (ha nem késtünk el), persze jobb a
sor közepén ülni, sőt sem az első, sem az utolsó sorban nem szeretek ülni.
Miért? Megint a legnagyobb látószöget keresem.
Hogyan lehetne igazságosan ültetni a nézőket, hogy egy-egy
sorban mindenki ugyanolyan jól, vagyis ugyanolyan (látó)szög alatt lássa a
színpadot? Középiskolában tanultuk a látókörök tételét: Adott
szakaszt (a színpad) adott (rögzített) szög alatt látó pontok mértani
helye egy körív. Tehát a széksorokat az alábbi ábra szerint kellene
építeni:
Kicsit furcsa sorok? Szerintem inkább az a fura, hogy a gyakorlatban (már
több száz éve) nem így építik a széksorokat! Bizony, az ókori, kör
alakú arénák (ahol színdarabokat is előadtak) elrendezése sokkal igazságosabb!
Meglepő, hogy a látókörök téma milyen sok könyvben szerepel.
Íme három:
Szalkai István:
Mindennapi matematika (kézirat),
Koltay László és a Szerző Analízis I. feladatgyűjteménye, aminek
tartalomjegyzékét a
Kiadó és a
Szerző honlapján
is megtalálhatjuk.
Norbert Herrmann: Mathematik ist überall (Matematika
mindenütt),
http://www.amazon.de/dp/3486582437/ . . . .
Norbert Herrmann honlapjának címe is már önmagáért beszél:
http://www.mathematikistueberall.de/
← 16. A Föld gömbölyű
18. Fények és árnyak →
Szalkai István
Pannon Egyetem
Matematika Tanszék
Veszprém
szalkai@almos.uni-pannon.hu
2014.12.03.