15.b) A grafikonok torzítása


    Az alábbi kis programmal kipróbálhatjuk grafikonok torzításait, kísérletezhetünk, magunk is készíthetünk meglepő, becsapó ábrákat. Tanulmányozhatjuk a különböző koordináta transzformációk hatását.
    A képernyőt tetszőlegesen görgethetjük, a koordinátasíkon símán mozoghatunk, nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük az ábrát. A torzítás (matematikai nyelven lineáris affinitás) abban áll, hogy az x és y tengelyek mentén a kicsinyítés-nagyítás különböző mértékű.

    Néhány gomb magyarázata:
    A koordinátarendszerbe egy töröttvonalat rajzolhatunk, a töröttvonal csúcsait egyesével kell megadnunk. A soron következő "pöttyöt" igazíthatjuk is, módosíthatjuk is, amíg a helyére nem sikerül tennünk. A következő pont rajzolásához a "Pont i" gombot kell ismét megnyomnunk. Ekkor már az előző pontok javítására nincs mód. Legfeljebb 10 pontot adhatunk meg, de a pontok számozása 0 -tól 9 -ig terjed! Érdemes a pontokat balról jobbra rajzolni, mert a program a felvitel sorrendjében köti össze őket. Ha a pontokat össze-vissza rajzoljuk, a kapott "töröttvonal" is össze-vissza lesz.
    Ha elrontottuk, vagy csak új töröttvonalat szeretnénk rajzolni, a "Töröl" gombot kell megnyomnunk.
    Az "Alaphelyzet" gomb a koordináta-ablakot a 'jobb felső', 'bal alsó' input mezőkbe írt adatok szerint módosítja.
    A rajz alatt találjuk az aktuális koordináta-ablak méreteit és egyéb adatokat. Többek között az ábra jobb alsó részén látható, x és y tengelyek beosztásait mutató szakaszok hosszának számértékét is itt találjuk.

Adja meg a kezdő ablak két csúcsát:

   
   

     

                   

Az Ön böngészője nem érti a HTML5 "canvas" tagot.
x   ,     y   ,     x tengely osztásai: ...   ,     y tengely osztásai: ...
Egér:




Szalkai István
Pannon Egyetem
Matematika Tanszék
Veszprém
szalkai@almos.uni-pannon.hu
2014.12.03.