6.b) Billegő szekrény - játék



    Sagmeister Ádám (a veszprémi Lovassy L. Gimnázium tanulója) matematikailag bebizonyította, hogy a fenti módszerrel bármely téglalapot eljuttathatunk egy tetszőleges másik, vele egybevágó téglalapba. Aki nem hiszi, az próbálja ki:

Játsszunk egy kicsit!

Az alábbi animáció használata:
    A "Piros csúcs" és a "Sárga csúcs" gombok lenyomása után az egérrel kijelölhetjük a szekrény két átellenes lábának helyét (eközben a képernyőt tetszőlegesen scrollozhatjuk, nagyíthatjuk vagy kicsinyíthetjük).
    Ekkor megjelenik a szekrény (lábai színesek a könnyebb irányíthatóság végett) és egy vele egybevágó másik téglalap a képernyő bal felső részén, ahová el kell juttatnunk a szekrényt. Ekkor még módosíthatjuk a Piros és Sárga csúcsokat, és így a szekrény méretét és helyzetét is. Ne feledjük, hogy általában egy szekrény nem szimmetrikus, hiszen például az ajtaja nem lehet a fal felé. A lábai tehát csak eredeti helyükre kerülhetnek vissza, ezért is színeztük meg a "cél" -téglalap lábait is. Tehát a mozgatható téglalap minden csúcsát a rögzített téglalap azonos színű csúcsába kell juttatnunk.
    A szekrény mozgatását a "Színes forgat" gombokkal végezhetjük, a kívánt szöget bármikor átállíthatjuk. Az ENTER gombot ne nyomjuk meg!
    A szekrény természetesen nem "ütheti ki" a falat, vagyis a keretből nem lóghat ki, ezt a program automatikusan megakadályozza.
   A szekrény legutolsó téves mozgatásának kijavításához használhatjuk a "Vissza" gombot is.
    Az "Új próba" gomb megnyomása után ismét megpróbálhatjuk megoldani eredeti feladatunkat.
    A forgatás megkezdése után már nem módosíthatjuk a Piros és Sárga csúcsokat, csak az egész feladat törlése után.
    Vigyázat: túl kisméretű szekrény torzulhat a forgatások alatt a kisméretű grafikai felbontás miatt, túl nagy méretű szekrény mozgatásához pedig esetleg nem lesz elég helyünk a képernyőn! A program túl keskeny téglalapot sem enged meg.
    A rajz alatt információkat találunk a két téglalap távolságáról, a végzett forgatások szögeinek összegéről, valamint a hibaüzenetek is itt jelennek meg.

szoba:
Böngésződ nem ismeri a HTML5 Canvas tagot!
(   ,   ) (   ,   ) °











Szalkai István
Pannon Egyetem
Matematika Tanszék
Veszprém
szalkai@almos.uni-pannon.hu
2014.12.03.