KÖNYVTÁRHASZNÁLATI ISMERETEK
A KERETTANTERVBEN

Dán Krisztina, Haralyi Ervinné

Az ismeretkör jellege

A könyvtárhasználat oktatása során a tanulók olyan eszköztudást sajátítanak el, melyet a teljes tanulási folyamatban és azon túl is bármely ismeretszerző és -feldolgozó tevékenységük során alkalmazni tudnak.

Az ismeretkör két jellegzetes szegmensből áll. Egyik eleme egy világosan elkülöníthető alapozó ismeretegyüttes, amely a könyvtárra mint információtároló és szolgáltató egységre, a dokumentumokra mint forrásokra és az elérésüket biztosító tájékoztató eszközökre vonatkozik. Olyan tartalomtudásról van itt szó, amely nélkül az önálló ismeretszerzés nem lehet hatékony.

A könyvtárhasználati tananyagnak ez a része az informatika tantárgy kerettantervébe épült be oly módon, hogy az évfolyamonként megjelenő órakeretek minden esetben magukban foglalják a könyvtári informatikai ismeretek és műveletek tanítására fordítandó időt is. Megtanításukra elsősorban a könyvtárostanár vállalkozhat, hiszen ő rendelkezik az ismeretkör szakszerű átadásához nélkülözhetetlen könyvtár szakos felkészültséggel. De olyan megoldás is elképzelhető, hogy más szaktárgyat tanító pedagógus kapja meg a könyvtárhasználat oktatását feladatul, ha megfelel a szükséges képesítési követelményeknek.

Az ismeretek elsajátításához és gyakorlásához nélkülözhetetlen a törvény előírásainak megfelelő iskolai könyvtár, a megfelelő összetételű, elrendezésű és feltártságú könyvtári állomány. (A könyvtár állománya napjainkban nem szorítkozik a hagyományos nyomtatott dokumentumokra, bármely formában, illetve technikával rögzített információt gyűjt, és hozzáférést biztosít a különböző funkciójú CD-ken található forrásokhoz, valamint a számítógépes hálózatok adatbázisaihoz is. A könyvtárosképzés programjaiban már szerepel a könyvtári informatika, a most végzők ismerik az új információs technológiákat, a továbbképzések pedig a korábban végzettek számára biztosítják a szükséges ismeretek megszerzését.)

A másik elem a fellelt információ feldolgozása. A NAT-ban ezt az ismeretegyüttest a szellemi munka technikája elnevezés foglalja össze. A kerettantervekben a könyvtárhasználati ismeretkörnek ez a része a magyar nyelven belül jelenik meg. A kerettanterv táblázatai az adott évfolyamokra előírt teljes órakeretet közlik, nem különítik el a befogadott ismeretkörre fordítandó órákat. Tájékoztatónkban ezért a könyvtárhasználat időkereteinek tervezhetősége érdekében mindkét befogadó tantárgy táblázataiban javaslatot teszünk a könyvtári ismeretkörök elsajátításához szükséges órakeretekre.

Az információ megjelenési formája általában természetes nyelvű szöveg, amelyből csak megfelelő szövegértelmező, illetve -feldolgozó képességgel tud a tanuló ismereteket szerezni. Akár grammatizáló, akár kommunikáció-központú anyanyelvi oktatás valósul meg, a szöveg – mint alapvető nyelvi egység – megjelenik a tananyagban. Sokoldalú vizsgálata, ismerete vezet el az önálló információ-feldolgozáshoz, ahhoz a képességhez, hogy a szóbeli vagy írásbeli közlések valamely problémának megfeleltetett lényegét felismerjük, kiemeljük, saját szempontjaink szerint rendszerezzük és új közlést hozzunk létre, tehát az információt saját tudásunkká transzformáljuk. Ebben az értelemben oktatása során a tanulás tanítása valósul meg.

A tananyag alapozó jellegű, elsajátítása során eszközzé alakul, lehetővé teszi bármely tantárgy aktív elsajátítását, ha az azokat tanító kollégák tudnak tanulóiknak erről a képességéről és alkalmazzák tantárgyuk tanítása során. Ilyen értelemben a könyvtárhasználat tanítása tantárgyközi feladat is, megvalósul benne a kommunikációs kultúra fejlesztése és a tanulás tanítása egyaránt.

Az ismeretkör elhelyezése a kerettantervekben

A kerettantervekben azonban már tantárgyiasul a NAT könyvtárhasználati programja. Két befogadó tárgyba épül be az ismeretkör: az első három témakör jellegénél fogva az informatikába, a negyedik az anyanyelvbe.

Az a tény, hogy a könyvtárhasználati tananyag a tantárgyiasítás következtében a kerettantervek különböző pontjaira került, megnehezítette az ismeretkör alkalmazói számára a követelmények egységben látását, egységes értelmezését. Ezért került sor a két befogadó tantárgyba beépült könyvtárhasználati ismeretek és követelmények. egybeszerkesztett változatának elkészítésére. Az 1. mellékletben található táblázatok a megadott időkeretekkel együtt láthatóvá teszik a kerettantervekbe beépült teljes képzési struktúrát.

A táblázatok mutatják meg azt is, hogy azokon az évfolyamokon, melyeken nincs informatika tantárgy vagy tantervi modul a kerettantervben (az általános iskola alsó tagozata, ötödik évfolyama), a szükséges könyvtárhasználati ismeretek a magyar nyelv és irodalom tantervében jelennek meg.

A könyvtárismeret az informatikában

Az informatika tanterv bevezetője iskolatípusonként a teljes képzési ciklusra határozza meg a célokat és a feladatokat. Az informatika/számítástechnika célmeghatározásai után következnek a könyvtárhasználat oktatásának célkitűzései, melyek a NAT általános fejlesztési követelményeit tartják szem előtt. Alkalmasak arra, hogy a különböző körülmények között különböző pedagógiai programok és célkitűzések alapján dolgozó intézmények adaptálni tudják azokat.

Az általános fejlesztési követelményekben is a számítástechnika követelményrendszere jelenik meg a szövegben először, és ezt követi a könyvtárhasználaté. A NAT követelményrendszerén túl tartalmazza azokat a lényeges elemeket, amelyeket az informatikai eszközökben és rendszerben az elmúlt időszakban bekövetkezett fejlődés szükségessé tesz. (Többek között ez is indokolja, hogy a könyvtárhasználati ismereteknek az a része, amely a dokumentumhoz, a forráshoz, és a benne foglalt információhoz való eljutás folyamatát ismerteti meg a tanulókkal, az informatika tantárgy keretében kapjon helyet. A forrás ebben az esetben a legtermészetesebb módon jelenti a számítógéppel olvasható vagy a hálózaton hozzáférhető dokumentumokat, illetve adatbázisokat is.)

Az évfolyamokra bontott tantervek meghatározzák az adott évfolyamra megállapított kötelező óraszámokat, majd ismertetik a belépő tevékenységformákat, amelyek lehetővé teszik az adott oktatási szakaszra előírt tantervi követelmények teljesítését.

Itt jelennek meg azok a konkrétumok, amelyek támpontot adnak az ismeretet tanítók számára, hogyan gondolják végig saját tanítási/tanulási programjukat, milyen módszereket alkalmazhatnak, mit kell a tanítási órákon gyakorolni ahhoz, hogy tanulóik az előirt követelményszintet teljesítsék. Érdemes figyelmet fordítani rá, mert kevesebb időt igényel, mint a már megszerzett, az adott körülményekhez igazodva kialakított gyakorlat végiggondolása, elemzése, kerettantervekhez igazítása.

A témaköröket és a bennük foglalt tartalmakat közlő tantervi táblázatok tartalmát mindenképpen ki kell egészíteni a környezetükben található közlésekkel, hogy ténylegesen használható pedagógiai dokumentumként funkcionáljanak.

A tantervben megfogalmazott tananyag ismeretelemei és művelet jellegű követelményei úgy épülnek rendszerré, hogy a tanulási folyamatban az egyszerűtől a bonyolultabb felé haladva, a szükséges elméleti ismereteket is elsajátítva önállóan alkalmazható eszköztudássá, képességgé alakuljanak át.

A táblázatokat a továbbhaladás feltételeinek leírása követi. Az ismereteknek azt a körét és szintjét ismerteti, amelyek nélkül a következő évfolyam tananyagát nem lehet elsajátítani. Az átjárhatóság tekintetében ez fontos dolog, ha érvényesül, akkor az intézményváltó tanulók számára is lehetővé teszi az új körülmények közötti továbbhaladást.

A könyvtárhasználati ismeretek a dokumentumokhoz és a bennük lelhető információkhoz vezető utat tartalmazzák, vagyis az önálló ismeretszerzésre készítenek fel, ezért elsősorban a könyvtárra mint információszolgáltató intézményre vonatkoznak, tehát a felhasználó szempontjait érvényesítik. Az eligazodás mikéntjének megtanítása, a könyvtár rendszerébe és az eligazodást szolgáló tájékoztató eszközök használatába való bevezetés racionálisan és viszonylag rövid idő alatt megoldható, ha pontosan meghatározzuk, illetve elfogadjuk a célt. El kell szakadni minden más elképzeléstől, ha a tanításról beszélünk vagy arra készülünk, mert a tanítási órák időkerete csak a fent említett ismeretek átadására, az önműveléshez szükséges képességek kialakítására elegendő.

Az ismeretkör sajátos szakmai tartalmai miatt a használói képzést célszerű szakos képesítésű könyvtárostanárra vagy könyvtárosi képzettséggel is rendelkező szaktanárra bízni.

Nem szabad azonban azt gondolni, hogy ez a racionálisan kialakított tananyagstruktúra figyelmen kívül hagyja a könyvtárak hagyományos kulturmisszióját. Éppen csak különbséget kell tenni a könyvtárhasználati tanóra és az olvasószolgálati tevékenység között. Az adott tanórai keretben fel kell készíteni a tanulókat arra, hogy könyvtárhasználókká váljanak, életmódjukba természetesen illeszkedjék az önálló ismeretszerzés. Nem lenne azonban bölcs dolog mindezt kizárólag saját feladatunkként és kiváltságunkként kezelni. Amennyiben eredményes munkát akarunk végezni, kapcsolatot kell tartanunk az iskola nevelőtestületével. Meg kell ismertetnünk kollégáinkkal céljainkat és munkánkat, tudomásukra kell hoznunk, mit tudnak tanulóink a különböző évfolyamokon, hogy mindennapi munkájukban felhasználhassák, továbbfejleszthessék és elfogadják a kerettantervekben különböző tantárgyakba illesztett, könyvtárhasználatra épülő megoldásokat és módszereket. Tudnunk kell, hogy noha az alapozás a könyvtárostanár dolga, az önálló információszerzés, tanulás képességének kialakítása, a kommunikációs kultúra fejlesztése a nevelőközösség, az egész iskola feladata. A siker érdekében jól működő, hatékony munkamegosztásra kell törekednünk, és ehhez jó alap a kerettanterv.

A könyv- és könyvtárhasználati ismeretek a magyar nyelvben

A magyar nyelv és irodalom kerettanterveiben a könyvtárhasználati ismeretek az első évfolyamtól a tizedikig folyamatosan jelen vannak. A könyvtárhasználati ismeretek célmeghatározásai és fejlesztési követelményei ebben a befogadó tárgyban már nem találhatók meg. Az informatikában megfogalmazott célok és követelmények ugyanis mindkét befogadó tárgyra vonatkoznak.

A tantárgy építkezésének sajátossága, az ismeretek lineáris egymásra épülése és a spirális szerkezet biztosítja, hogy a tanulás mindig az adott korosztálynak megfelelő tevékenységek közben, a hozzá illő eszközökkel és módokon történjen. Ezt mindig szem előtt kell tartanunk, és az útmutatóban közölt összesítő táblázat fejlesztési tevékenységeinek, tananyagának és a továbbhaladás feltételeinek értelmezésébe bele kell értenünk.

Az 1–4. és az 5. évfolyam tanterveibe a teljes könyvtárhasználati tananyag beépül, mivel ebben a szakaszban nincs informatikai képzés. Fontos ezt tudni, mert mint már említettük a kerettanterv tantárgyi rendszert és óraszámokat közlő táblázataiban a magyar nyelv és irodalom magában foglalja, de nem nevezi meg a könyvtárhasználati ismereteket.

A 6. évfolyamtól kezdve ebben a befogadó tantárgyban a dokumentumismeret és a szellemi munka technikája kap helyet. Az előbbiben elsősorban a tartalmi jellemzők és a használat dominál, a szellemi munka technikája pedig az önálló ismeretszerzés teljes folyamatát tartalmazza a problémafeltevéstől, a forráskereséstől, -választástól az információfeldolgozáson át az önálló szellemi termék létrehozásáig. Az utóbbi ismeretek, műveletek a kommunikációs és a tanulási képességek fejlesztésében játszanak jelentős szerepet, ezért az anyanyelvi képzés során elsajátított ismeretszerző, tanulási, könyvtárhasználati ismeretek és műveletek rendszeres alkalmazása, bővítése, rögzítése minden tantárgy közös követelménye.

Az ismeretszerzésben alkalmazott kommunikációs eljárások sajátosak, általában nem interperszonálisak, olvasás-írás, illetve szövegfeldolgozás-alkotás formájában valósulnak meg. Ez teszi lehetővé a tanulói önállóságot, aktivitást. Megvalósításuk csak biztos anyanyelvi ismeretek birtokában lehetséges, az összefüggés tehát a befogadó tárggyal természetes.

Az 1–4. évfolyam tanterve a könyvtárhasználatra vonatkozó követelményeket “A tanulási képesség fejlesztése, ismeretfeldolgozási technikák tanítása” cím alatt közli. A táblázatokban a témakört a Tanulási képesség, könyv- és könyvtárhasználat rovatban írja le, alatta részletezve a tananyagelemeket. A táblázat tartalmazza a belépő tevékenységformákat is.

Az 5–8. évfolyam tanterve a fejlesztési követelményeket az alsó tagozathoz hasonlóan adja meg, a belépő tevékenységformákat azonban a táblázatból kiemelve, szöveges formában közli; a könyvtárhasználatra vonatkozókat Tanulási képesség címen. A táblázatban a témakör neve “Könyv- és könyvtárhasználat”, mellette a témakörhöz tartozó tartalmak szerepelnek.

A 9–10. évfolyam tanterve a “Célok és feladatok” között fogalmazza meg a könyv- és könyvtárhasználati ismeretek tartalmát, rájuk vonatkozó megállapításait. A fejlesztési követelmények között a témára vonatkozó konkrét kitétel nincs. Az évfolyamonkénti tantervek a “Belépő tevékenységformák” között a felső tagozat tantervéhez hasonlóan jelenítik meg az aktuális ismereteket, a táblázat szerkezete is ugyanolyan, a témakör neve itt Könyv-és könyvtárhasználati ismeretek.

A táblázatokat itt is a továbbhaladás feltételeinek leírása követi, mindkét évfolyamon megfogalmazva a könyv- és könyvtárhasználattal kapcsolatos minimális követelményeket is.

Az ismeretkör alapozó tanítása/tanulása a 10. évfolyamon befejeződik, önálló órarendi időkeretben tovább nem jelenik meg, de a szükséges ismereteket ekkorra megszerzik a tanulók, és minden tantárgyban használni tudják. A magyar nyelv és irodalom tanulása, a felkészülés az érettségire nehezen képzelhető el enélkül, de a mindennapokban is megkönnyíti az informálódást. Ha a munka következetes, ekkorra minden tantárgyban érezhetővé válik a hatékony tanulás, az önálló ismeretszerzési kultúra eredménye. A továbbiakban az osztályfőnöki nevelési feladatok között jelenhetnek meg azok a területek, amelyek igénylik ezt a kultúrát, és egyúttal fejleszteni is tudják.

Az osztályfőnöki nevelés programjába építhető könyvtár-pedagógiai tartalmak és alkalmazások (ajánlások)

A könyvtárhasználatra, önművelésre nevelés, illetve a művelődés igényeinek felkeltése az osztályfőnöki nevelés sajátos és nagy hagyományokkal rendelkező területe. A kerettantervek tartalmi szempontból nem kötötték meg az osztályfőnöki nevelés programját, csupán az évfolyamok összóraszámát, illetve ezen belül az egészséges életmódra nevelés témakörének feldolgozására fordítandó időkereteket (évi 10 óra) szabályozták. A tantervkészítők célja ezzel a döntéssel az volt, hogy az iskolák saját szociokulturális körülményeiknek, pedagógiai helyzetüknek, problémáiknak megfelelően maguk döntsenek a tanulók személyiségével, szocializációjával szorosan összefüggő nevelési programjukról.

Mindezeket előrebocsátva és elfogadva ajánlásképpen (nem kötelező érvénnyel, mint a befogadó tárgyak esetében) fogalmaztuk meg az osztályfőnöki nevelésben a könyvtárhasználói kultúrával, a tanulók önművelésével közvetlenül, illetve közvetve összefüggésbe hozható tevékenységeket, fejlesztő és önfejlesztő pedagógiai lehetőségeket. Ajánlásaink során figyelembe vettük az osztályfőnöki programba hagyományosan beilleszthető könyvtár-pedagógiai témákat csakúgy, mint a Nemzeti alaptanterv által javasolt fejlesztési feladatokat, újszerű, modern tananyagtartalmakat. Meggyőződésünk, hogy a két nevelési terület érintkezési pontjainak feltárásával hozzájárulhatunk az oktatási intézmények helyi osztályfőnöki programjának kialakításához és megvalósításához, a tanulók személyiségének fejlesztéséhez, életvezetési, szociális esélyeik javításához.

Az osztályfőnöki programba javasolt könyvtári témákat a befogadó tárgyak táblázataihoz hasonló szerkezetben foglaljuk össze az 5. évfolyamtól a 12. évfolyamig. A nevelési cél mellett közöljük a tananyagtartalmat, a megvalósításhoz javasolható tanulói tevékenységeket. Az osztályfőnöki óra jellegéből, nevelési meghatározottságából adódóan a javasolt tematika nem tartalmazhat követelményeket. A könyvtár-pedagógiai témák feldolgozásához főként a már elsajátított könyvtárismeret és műveletek szolgálnak alapul, csak esetenként – a könyvtárhasználat elsajátítására fordítható szűkös órakeretek és az informatika felsőbb évfolyamokról való kiszorulása miatt – javasolunk speciális tananyagtartalmakat (pályaorientációhoz kapcsolódó, szakirányú könyvtárismeretek).

A táblázatokban kifejtett témák értelmezése előtt fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy a könyvtárhasználati képzés kezdeteitől az osztályfőnöki foglalkozások meghatározó szerepet töltöttek be a könyvtár megismertetésében, a használatából eredő előnyök bemutatásában, a tanulók használói magatartásának megalapozásában. Ezeknek a hagyományosan vállalt funkcióknak egy része a könyvtárismeret tantárgyiasítása következtében az anyanyelvi képzésbe került (1978-as általános iskolai tantervek), de a középiskolák többségében továbbra is a könyvtári alapismeretek tanításának nélkülözhetetlen terrénuma maradt az osztályfőnöki program.

Ahogy azonban megnövekedtek a könyvtári szolgáltatások igénybevételéhez, az önálló tájékozódáshoz szükséges ismeretek, műveleti követelmények, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy tantárgyi jelleggel kell megoldani a tanulók felkészítését. Ezt tükrözi a Nemzeti alaptanterv és a nyomában készült minta- és helyi tantervek követelményrendszere, és ebben a tantervi szerkezetben az osztályfőnöki nevelés a tanulók iskolai és iskolán kívüli könyvtárhasználatával mint tanulási, önművelési, információhasználati tevékenységüket segítő, olvasási, értékválasztási szokásaikat alakító tényezőkkel foglalkozik. Fontos tehát, hogy a tanulók megismerkedjenek mindazokkal a könyvtári szolgáltatásokkal és egyéb művelődési lehetőségekkel, amelyek tanulási, továbbtanulási esélyeiket növelik, segítséget nyújtanak pályaválasztásukban, állampolgári jogaik érvényesítésében, mindennapi ügyes-bajos dolgaik megoldásában és szabadidős tevékenységeik megválasztásában.

A táblázatokban is megjelenített könyvtári témakörök mellett az osztályfőnöki nevelés tradicionális és újszerű tartalmai különösen alkalmasak a könyvtári feldolgozásra. Például a helytörténeti, helyismereti források felkutatása és feldolgozása, a világ globális problémáinak megértése, a felelős állampolgári léttel összefüggő tájékozódás, a munkavállalással, a társadalmi változásainkkal összefüggő, jelenismeretet igénylő aktuális témák feldolgozása stb. megoldhatatlan a könyvtár tájékoztató eszközei, hagyományos és elektronikus csatornákon hozzáférhető forrásai nélkül. Az ifjúsági és felnőtt szépirodalom értékes alkotásai, az olvasmányélmények közös megbeszélése pedig kitűnő indirekt megközelítést nyújt a személyiség belső rétegeihez közeli témák feldolgozásához, mint család, társas kapcsolatok, önismeret, konfliktuskezelés, etikai problémák, hiszen a szépirodalmi művek erről szólnak.

A könyvtárhasználat beépülése a különböző tantárgyakba

A kerettantervekben a könyvtárhasználat programja egyrészt a befogadó tárgyakban elkülönített tudástartalomként, másrészt a minden tantárgyban megvalósítandó tantárgyközi nevelési feladatként jelenik meg. Az informatikában és a magyar nyelvben található könyvtári célismeretek és műveletek tantervi követelményei biztosítják a minden tantárgyban közös alapvető tudás fokozatos és biztos megszerzését. Az egyszer elsajátított ismeretek azonban könnyen feledésbe merülnének, ha a különböző tantárgyak nem adnának lehetőséget sokoldalú alkalmazásukra, a tantárgyi jellegnek megfelelő folyamatos kiegészítésükre.

A minden tantárgyban közös alapok és ezek folyamatos szaktárgyi kiegészítése, széles körű alkalmazása egymást feltételezve jelentik a NAT, illetve a kerettantervek könyvtár-pedagógiai koncepciójának megvalósítását.

A NAT könyvtár-pedagógiai követelményeinek valóra váltásához tehát az alapismeretek elsajátításán túl elengedhetetlenül szükség van a tantárgyi könyvtárhasználat megtervezésére, megszervezésére.

Ebből következik, hogy a használói képzés nem egyedül és kizárólagosan a könyvtárostanár feladata; a nevelési követelmény megvalósításáért az egész nevelőtestület felelős. A közös tervező és szervező munkát azonban a könyvtárostanár irányíthatja, koordinálhatja, hiszen ő ennek a szakterületnek a felelős gazdája.

Az alábbiakban közzétett egybeszerkesztett könyvtárhasználati tantervek ilyen módon nemcsak a könyvtárostanár számára jelentenek útmutatást, hanem szaktárgyak képviselői is ehhez a vezérfonalhoz kapcsolódva tudják kialakítani a tantárgyi tartalmakhoz, forrásokhoz, tanulói megismerési módszerekhez igazodó saját könyvtár-pedagógiai elképzeléseiket.

Azt is látnunk kell, hogy a tanulók könyvtárban végzett szaktárgyi tevékenységeiben megjelennek azok az elemek, amelyek az ismeretcentrikus képzéshez, az egyirányú ismeretközvetítéshez képest elmozdulást jelentenek a forrásalapú tanulás, a tanulói tevékenységet központba helyező kreatív, fejlesztő jellegű tanulási formák, módszerek alkalmazása felé.

A könyvtári forrásokkal, eszközökkel megvalósuló ismeretszerzés nagy hozadéka továbbá, hogy teret enged a tantárgyi témák, problémák különböző nézőpontú megközelítésének, a megszerzett ismeretek problémahelyzetben történő alkalmazásainak, az egyes tantárgyak kereteit átlépő témakörök (projektek) feldolgozásának. A könyvtári munkát igénylő tantárgyi témák feldolgozása közben a diákok megismerik az adott szaktárgy intézményes, dokumentális forrásait, és megtanulják az információk összegyűjtésének, szelekciójának, rendszerezésének és bemutatásának technikáit, módszereit.

Mindebből az következik, hogy a könyvtár eszközi felhasználása nemcsak és nem elsősorban a megtanult tantárgyi ismeretek további bővítését, hanem a tudáshoz vezető kreatív, fejlesztő célú módszerek, a szellemi munka technikai elsajátítását szolgálja. Ez a fejlesztő munka olyan tanulói tevékenységtípusok együttesében realizálódik, mint a szaktárgyi tematikus gyűjtőmunka, irodalom-, illetve forrásjegyzék összeállítása megadott témához, kiselőadás tartása vagy írásbeli beszámoló készítése egy-egy komplex, több tantárgyat érintő problémáról, egy-egy neves kutató, író, művész életútjának feldolgozása könyvtári dokumentumok segítségével, sajtófigyelés aktuális társadalmi problémákról stb. Sok esetben akkor is a könyvtár felé mutat a feladat, amikor explicite meg sem említik a tantárgyi kerettantervek a tanulói tevékenységekkel kapcsolatban eszközi használatának szükségességét.

A helyi tanterveknek a kerettantervekhez igazítása során az eddigieknél is szélesebb területen kellene érvényre juttatni a könyvtárhasználat szerepét ahhoz, hogy az alapozó ciklusban megtanított, elsajátított tudás biztos készséggé válhasson, tudatos használói, információkezelői magatartássá fejlődhessen. Ehhez a helyi tantervek felülvizsgálata során érdemes gondosan elemezni a kerettantervek tantárgyi tartalmai mellett az ismeretek műveleti feldolgozásának – a továbbhaladáshoz szükséges – követelményeit is. Ennek alapján ugyanis pontosabban meg lehet tervezni az egyes tantárgyak könyvtárhasználati foglalkozásait, a tanulói tevékenységeket, pedagógiai eljárásokat és feldolgozandó forrásokat.

Mind a könyvtárhasználat tantervezése, mind pedig a nevelési feladat intézményszintű megszervezése gondos együttműködést igényel a könyvtárostanár és más szakos kollégái között. Ebben a közös munkában egyértelműen a könyvtárostanár illetékességébe tartozik a szakterületével összefüggő alapozó foglalkozások megtartása és a használói képzéshez szükséges feltételek megteremtése. De legalább ennyire fontos feladata, hogy az intézmény összpedagógiai tevékenységén belül kezdeményezze, szakmailag támogassa, koordinálja a könyvtár szerteágazó tantárgyi beépülését, és közvetve segítséget nyújtson ennek gyakorlati megvalósításához.

A könyvtárhasználati tananyag szerkezete

Az ismeretek tanításának megszervezése az alapfokú nevelés-oktatás szakaszaiban egységes elvek alapján oldható meg. A tananyag évfolyamokra bontása biztosíthatja a könyvtárhasználati képzés fokozatosságát, rendszerességét. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindegyik évfolyam azonos jelentőségű a folyamatban. Ezt a tényt figyelembe kell venni a tantervezésben, a pedagógiai munka megszervezésében.

Kiemelt szerepe van a 5–6. évfolyam programjának, amely mintegy összefoglalja, rendszerezi az alsó tagozaton játékos tevékenységek formájában, olykor spontán módon szerzett könyvtárhasználati tapasztalatokat. E két évfolyamon jelennek meg először a könyvtárhasználat főbb ismeretköreinek fogalmai, fogalmi összefüggései. A jelzett időszakban elsajátított és kellő gyakoroltatással rögzült tudás alapozza meg a felsőbb évfolyamok könyvtárhasználati képzésének hatékonyságát.

Középfokon a gimnáziumok és a szakközépiskolák esetében különösen fontos az iskolaváltást követő 9. évfolyam. A különböző iskolákból érkező tanulók könyvtárhasználati felkészültségét ezen az évfolyamon kell közös szintre hozni. A tanév kezdetén célszerű egy diagnosztikus tudásszint-méréssel feltárni a tanulók tényleges felkészültségét, és ennek megfelelően pótolni a hiányosságokat. Jelentős szerepet kap ezen az évfolyamon az ismeretek ismétlő rendszerezése, a középiskolai könyvtár gyakorlatának megfelelő kiegészítése, és további órakeretet igényel az információkeresés és -feldolgozás újabb követelményeinek érvényre juttatása.

A szakközépiskolákban, szakiskolákban a 10. évfolyam szerepét kell még kiemelnünk a folyamattervezésben, ugyanis az alapműveltségi vizsga informatikában megtalálható könyvtárhasználati követelményei megfelelő felkészítés híján teljesíthetetlen feladatot jelentenek a tanulók számára. Ismételten hangsúlyoznunk kell, hogy itt nem egy járulékos ismeretanyag elsajátításáról van szó, hanem olyan eszköztudásról, amely javíthatná ezekben az intézményekben a tanulási alaptevékenység hatékonyságát (esetleg csökkentve ezzel a lemorzsolódás arányait).

A középfokú képzésben a 10. évfolyammal befejeződik a könyvtárhasználat alapjainak tantárgyi részterületként való tanítása, elsajátítása. Ennek következtében a 11–12. évfolyam tantárgyi tanterveiben már nem jelenik meg a könyvtárhasználat önálló, elkülönített tanegység formájában. A könyvtárhasználatra nevelés azonban nem fejeződik be.

Ebben az időszakban az alábbi területeken tartjuk fontosnak a tízéves képzési időben megtanultak továbbfejlesztését:

Ezt a tanegységet a korábbiakban az informatika keretei között terveztük meg, azonban az informatikai képzés korábbi befejezése miatt az osztályfőnöki programba, a pályaorientációhoz kapcsolódó foglalkozások közé javasoljuk felvételét.

A könyvtárhasználati tananyag megtanításának/megtanulásának órakerete

A használói képzés alapozását szolgáló – befogadó tárgyakba (informatika, magyar nyelv) illesztett – könyvtárismereti elemek, valamint az osztályfőnöki nevelés programjába szervesen beépíthető témakörök elsajátításához szükséges időkeretek nem haladják meg az évi 8-10 tanítási órát. A tízéves képzési időszakot átfogóan – az alábbi táblázatok szerint – a két szaktárgyban együttesen megjelenő óraszám 60 tanórát jelent (Az általános iskolai képzésben 45, a középfokú képzés első két évfolyamán 15 tanítási óra keretében oldható meg a könyvtárhasználat alapjainak megtanítása, megtanulása.) A javasolt osztályfőnöki foglalkozásokat (21 óra) is számítva 81 tanóra fordítandó az alap- és középfokú képzésben a kerettantervekben található alapozó jellegű könyvtárhasználati követelmények gyakorlati megvalósításához.

Az alapozó fázisban megszerzett könyvtárhasználati tudás azonban csak úgy fejleszthető készségszintre, ha alkalmazásai minden tantárgyba beépülnek, rendszeresen funkciót kapnak a tananyag elsajátítása során.

A tantárgyi kerettantervek többségében megtalálhatók a fejlesztési célok, illetve a megvalósításukhoz szükséges tanulói tevékenységek között a tanulásnak, ismeretelsajátításnak azok az újszerű, hatékony formái, amelyek igénylik az iskola (és egyéb könyvtárak) eszközeinek, különböző információforrásainak rendszeres használatát. Ennek következtében szinte minden szaktárgyban számítani lehet azoknak a könyvtári szakóráknak a megtartására, amelyek a könyvtári alapismeretekre építve, azokhoz szervesen kapcsolódva bevezetik a tanulókat az adott szaktárgy sajátos könyvjellegű és egyéb ismeretforrásainak használatába, és könyvtári segítséggel megoldható tantárgyi feladatokkal ösztönöznek az önálló ismeretszerzés munkaformáinak, módszereinek elsajátítására. A befogadó tárgyakban megkezdett könyvtárhasználati képzés tehát a különböző szaktárgyakban folytatódik, teljesedik ki.

A könyvtárra épülő szaktárgyi órák számát nehéz lenne pontosan meghatározni. A kerettantervi követelmények alapján csak óvatos becslésekre vállalkozhatunk. Tantárgyanként és évente átlagosan 2-3 tanítási óra megtartása látszik minimálisan szükségesnek ahhoz, hogy a tantárgyi általános fejlesztési követelmények között szereplő könyvtári tájékozódás önálló információszerzés, -feldolgozás képességének fejlesztése valóban hatékony pedagógiai gyakorlattá válhasson. Lényeges követelmény, hogy a könyvtár igénybevétele rendszeres, folyamatos elvárás legyen a tanulók tantárgyi munkájának megszervezésében, és szerepeljen az elvégzett feladatok értékelési szempontjai között is.

Számításaink szerint a teljes képzési időt tekintve hozzávetőlegesen 140-150 olyan szaktárgyi óra prognosztizálható a kerettantervek alapján, amelyek könyvtári eszközök vagy legalább könyvtári források tanórai felhasználását igénylik. Nem szabad arra gondolni, hogy ez a követelmény a tanulói/nevelői terhek növelését jelenti, szándéka szerint egy olyan fejlesztő programról van szó, amely megalapozza, hatékonyabbá teszi a tanulók önművelési, tájékozódó, tanulási tevékenységét. Itt ugyanis nem elsősorban a tantárgyi ismeretanyag bővítéséről, kiegészítéséről, hanem a tanulói aktivitást kívánó, forrásalapú tanulás hatékony munkamódszereinek elsajátításáról van szó.

A fentieket figyelembe véve a következőképpen alakult az egyes évfolyamokon szükséges óraszám.

A könyvtárhasználati modul óraszáma az alapfokú oktatásban

1–4. és 5–8. évfolyam

1–4. évfolyam

5–6. évfolyam

7–8. évfolyam

Magyar nyelv és irodalom

Magyar nyelv és irodalom

Informatika

Magyar nyelv és irodalom

Informatika

4+4+4+6= 18 magyar

0+4=4 informatika

5+4=9 magyar

3+2=5 osztályfőnöki (javaslat)

3+3= 6 informatika

4+4= 8 magyar

2+2 =4 osztályfőnöki

(javaslat)

összesen: 18 óra

Összesen: 13/5/ óra

Összesen: 14/4/óra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gimnázium 9–12. évfolyam

9–10. évfolyam

11–12. évfolyam

Magyar nyelv és

Informatika

Osztályfőnöki (javaslat)

4+3=7 informatika

4+4=8 magyar

3+2=5 osztályfőnöki (javaslat)

3+3= 6 (javaslat)

Összesen: 15/5/ óra

Összesen: /6/ óra

Szakközépiskola (A, B variáns)

9–10. évfolyam

11–12. évfolyam

Magyar nyelv

Informatika

Osztályfőnöki (javaslat)

Informatika-könyvtárhasználat

4+3=7 informatika

4+4=8 magyar

3+2=5 osztályfőnöki (javaslat)

3+3=6 osztályfőnöki(javaslat)

Összesen: 15/5/óra

Összesen: /6/ óra

Szakiskola

9–10. évfolyam

Informatika

4+3= 7 informatika

4+4 =8 magyar

3+2= 5 osztályfőnöki(javaslat)

Összesen: 15/5/ óra

 

1. melléklet

KÖNYVTÁRHASZNÁLAT

A magyar nyelvben és az informatikában megtalálható
tanegységek egybeszerkesztett tanterve

A könyvtárhasználat oktatásának céljai
és feladatai az általános iskolában

Az egyén alapvető érdeke, hogy időben hozzájusson a munkájához és élete alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljainak megfelelően feldolgozni és alkalmazni. Az iskola feladata felkészíteni a tanulókat a megfelelő információszerzési, tárolási, feldolgozási és átadási technikákra, valamint megismertetni velük az információkezelés jogi és etikai szabályait. Ennek leghatékonyabb módját a több éven keresztül tanult informatika tantárgy (számítástechnika és könyvtárhasználat) és az iskolai élet egészét átható informatikai (könyvtárhasználatra) nevelés biztosíthatja.

A könyvtárhasználat oktatásának fel kell készítenie a tanulókat az információszerzés kibővülő lehetőségeinek felhasználására, az információk elérésére, kritikus szelekciójára, feldolgozására és a folyamat értékelésére.

Az iskolai és más típusú könyvtárak, könyvtári források, eszközök megismertetésével, valamint a velük végzett tevékenységek gyakoroltatásával tudatos és biztos használói magatartás kialakítása a cél. A könyvtár “forrásközpontként” való felhasználásával meg kell alapoznia az önműveléshez szükséges attitűdöket, képességeket, tanulási technikákat.

Az informatika rohamos fejlődése a társadalmat átalakítja, ezért cél, hogy a tanulók az új körülményekhez alkalmazkodni tudjanak. Tudatosítani kell a tanulókban az információszerzés, -feldolgozás és -felhasználás etikai szabályait is.

Az alapfokú nevelés-oktatás kezdő szakasza
(1–4. évfolyam)

Általános fejlesztési követelmények

Befogadó tárgy: Magyar nyelv és irodalom

Belépő tevékenységformák

Tartalom

A továbbhaladás feltételei

1. évfolyam

Évi óraszám: 4

  • Látogatás az iskolai könyvtárban
  • Válogatás a korosztálynak készült könyvekből: leporellók, képeskönyvek, mesekönyvek
  • A könyvtárban elvárt viselkedési szabályok tanulása
  • Szavak magyarázata gyermeklexikon használatával
  • A könyvtár terei, szolgáltatásai. A könyvkölcsönzés módja
  • Olvasási szokások alakítása a könyvtárban
  • Gyermeklexikon használata
  •  

    2. évfolyam

    Évi óraszám: 4

    • Gyermekkönyvek válogatása megadott témához, egyéni érdeklődés szerint. Kölcsönzés
    • Eligazodás a könyvekben tartalomjegyzék alapján
    • Tájékozódás a gyermeklexikon betűrendjében
    • Ismerkedés gyermeklapokkal
    • Gyermekkönyv tartalmának megállapítása a kép és a szöveg együttes értelmezésével
  • A könyvtárhasználat szabályai
  • A könyv tartalmi és formai elemei, főbb adatai
  • Gyermeklexikon szerkezete, használata
  • Gyermeklapok
    • Felismeri a könyv főbb formai és tartalmi elemeit, meg tudja állapítani szerzőjét és címét
    • Gyermekkönyv témájának megállapítása a cím és az illusztrációk segítségével
    • Segítséggel keresni tud a gyermeklexikon betűrendjében

     

    3. évfolyam

    Évi óraszám: 4

    • Könyvek keresése a szabad-polcon szerző és cím szerint
    • Szépirodalmi és ismeret-terjesztő művek témájának megállapítása (cím és tartalomjegyzék alapján) és csoportosításuk a főbb állományrészek szerint
    • Ismeretlen szavak értelmezése gyermeklexikon és értelmező szótár segítségével. A magyar helyesírási szótár használata
  • A könyvtár terei és állományrészei
  • A könyvek tartalmi csoportjai: szépirodalom, ismeretterjesztő irodalom
  • A szótárak szerkezeti jellemzői, használata
  • Adatok, információk gyűjtésének, célszerű elrendezésének módja
  • Eligazodás a könyvtár tereiben és a gyermekkönyvek között
  • A könyv témájának megállapítása a főbb tartalmi és formai elemek segítségével
  • Az ismeretterjesztő és szépirodalom megkülönböztetése
  • Címszavak keresése a gyermeklexikon és szótár betűrendjében
  • 4. évfolyam

    Évi óraszám: 6

    • Látogatás a lakóhelyi gyermekkönyvtárban. Mesegyűjtemények, gyermekek részére készült verseskötetek válogatása a szabadpolcon
    • Megadott szempontok alapján a könyvtár megfigyelése, a tapasztalatok feljegyzése
    • Az iskolai és gyermekkönyvtárról szerzett tapasztalatok összehason-lítása, hasonlóság, különbség rögzítése írásban rajzban
    • Ismeretlen fogalmak, szavak keresése lexikonban, szótár betűrendjében
    • Fogalmak, nevek, témakörök keresése enciklopédiában a mutatók és a tartalomjegyzék alapján
    • Azonos fogalmak keresése az alapvető segédkönyv-típu-sokban; hasonlóságának és különbségének megállapítása
    • Tények és adatok gyűjtése segédkönyvekből tantárgyi témához. A szerzett ismeretekről jegyzet, vázlat segítségével beszámoló
  • A lakóhelyi gyermekkönyvtár (terek, állományrészek, szolgáltatások)
  • Gyermekek részére készült gyermeklapok, gyermekrovat
  • Az enciklopédia jellemzői, gyermekenciklopédiák
  • A nem nyomtatott dokumentumok alaptípusai
  • Szaktárgyi feladatok megoldása a megismert dokumentumokkal
    • Könyvek tartalmi és formai elemeinek (pl. tartalomjegyzék, fülszöveg) felhasználása a tartalom megállapításához
    • Tájékozódás szótárakban , gyermeklexikonokban, segítséggel enciklopédiában
    • Gyűjtőmunka

    megadott segédkönyvből

    segítséggel, beszámoló a

    megtalált információról

    Az alapfokú nevelés-oktatás záró szakasza
    5–8. évfolyam

    Általános fejlesztési követelmények

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. évfolyam

    Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 5

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • A könyvtár tereinek és állományrészeinek megkülönböztetése
    • Szöveges és képi információk értelmezése
    • Könyvek tartalmának megállapítása és ismertetése formai és tartalmi elemeik felhasználásával
    • Könyvek keresése különböző tantárgyak megadott témáihoz
    • Segédkönyvek használata ismeretlen fogalmak, kifejezések, eseményekhez, személyekhez kapcsolódó adatok kereséséhez, nyelvhelyességi önellenőrzéshez
    • A felhasznált források azonosítása a dokumentumok főbb adatainak megnevezésével
  • A könyvtár raktári rendje
  • Dokumentumtípusok: könyv, időszaki kiadvány, sajtótermék, évkönyv
  • Segédkönyvek: szótár, lexikon, enciklopédia
  • Könyvtári gyűjtőmunka különféle tantárgyak megadott témáihoz
  • Szótárak, gyermek-lexikonok használata
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    6. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Megadott művek keresése és tematikus gyűjtőmunka a könyvtár szabadpolcos állományában a feliratok és a raktári jelzet segítségével
    • Különböző típusú és témájú dokumentumok formai, tartalmi és használati jellemzőinek megállapítása
    • Azonos művek keresése különböző ismerethordozókon
    • A katalóguscédula értelmezése. Tájékozódás dokumentumokról a szerző, cím és egyéb szempontok szerint a betűrendes leíró katalógus segítségével
  • Raktári rend, raktári jelzet
  • Szépirodalom: betűrend
  • Ismeretközlő irodalom: szakrend
  • Dokumentumtípusok
  • - nyomtatott (könyv,

    sajtótermékek)

    - nem nyomtatott

    (audiovizuális és

    számítógéppel olvasható)

    • Betűrendes leíró katalógus szerkezete, használata
  • Tudjon eligazodni az iskolai könyvtár szabadpolcos állományában
  • Legyen képes megkülönböztetni a főbb dokumentumtípusokat
  • Tudjon szerző és cím szerint keresni a betűrendes leíró katalógusban
  • Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Különböző sajtótermékek megismerése
    • Tematikus gyűjtőmunka folyóiratokból
    • A gyűjtött anyag feldolgozása (jegyzetkészítés, rendszerezés, vázlatkészítés, felhasználás)
    • Segédkönyvek használata különböző szövegtípusok feldolgozásában
    • Segédkönyvek csoportosítása. Azonos fogalmak keresése és értelmezése szótárban, lexikonban és enciklopédiában
    • Nem szöveges információk (képek, ábrák jelek) értelmezése
  • Sajtótermékek jellemzői:
  • - formai

    - tartalmi

    • Nyomtatott dokumentumok információi

    - szövegtípusok

    - illusztráció

    • Az adatfeldolgozás alapvető ismeretei
  • Anyaggyűjtés segédkönyvekből, sajtótermékekből
  • Jegyzet és vázlat készítése
  • Vizuális információk szerepének megértése
  •  

    7. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 3

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • A kézikönyvtár összetételének és tájékozódásban betöltött szerepének megismerése
    • A kézikönyvtár jellemző könyvtípusainak használata szaktárgyi feladatok megoldásában
    • Különböző típusú könyvtárak megismerése könyvtárlátogatással, ill. közvetett forrásokból
    • Kézikönyvtár: könyvtípusok, használati jellemzőik
    • Könyvtártípusok: nemzeti könyvtár, szak-, köz- és iskolai könyvtár
  • Tudja, hogy milyen könyvtípusok tartoznak a kézikönyvtárhoz
  • Tudjon információt keresni segédkönyvekben (szótár, lexikon, enciklopédia)
  • Szerezzen tapasztalatokat a lakóhelyi közművelődési könyvtárban
  • Tudja, hogy hazánk nemzeti könyvtára az Országos Széchényi Könyvtár
  • Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Önálló tájékozódás a könyvtárban
    • Anyaggyűjtés különböző tantárgyak témáihoz
    • Egyszerűbb témák önálló feldolgozása a könyvtár dokumentumainak (segéd-könyv, kézikönyv, ismeret-terjesztő könyv, folyóirat stb.) felhasználásával
    • A forrásfeldolgozás lépéseinek alkalmazása: a téma pontos megfogalmazása, problémafelvetés, forrásválasztás és -feldolgozás segítséggel (jegyzetelés, rendszerezés, vázlatkészítés), beszámoló (szóban vagy írásban), hivatkozás a forrásra
  • A könyvtár dokumentumainak felhasználása különféle témák feldolgozásában
  • A kézikönyvtár funkciójának ismerete
  • Gyűjtőmunka segédkönyvekből
  • Jegyzet és vázlat készítése
  • Beszámoló megadott forrásból
  •  

     

     

     

    8. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 3

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Források keresése szaktárgyi feladatokhoz tárgyi katalógusok segítségével
    • A keresett téma kifejezése tárgyszóval, ill. szakjelzettel
    • A tematikus keresés lépéseinek felismerése, gyakorlása

     

    • Tárgyi katalógusok: szakkatalógus, tárgyszó katalógus
  • Tudja, hogy a tárgyszó, ill. szakjelzet a könyv tartalmát fejezi ki
  • Tudjon a szakjelzet alapján a szabadpolcon ismeretterjesztő műveket keresni
  • Legyen képes – segítséggel – egyszerű keresési feladatokat megoldani a tárgyi katalógus felhasználásával
  • Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Forráskeresés tantárgyi vagy közhasznú problémák megoldásához a könyvtár tárgyi katalógusaiban
    • A kiválasztott források lényegének rögzítése cédulázással
    • Szóbeli vagy írásbeli beszámoló készítése többféle forrás felhasználásával
  • Tárgyi katalógus
  • Forrásjegyzék
  • Cédulázás
  • A könyvtár tájékoztató eszközeinek használata (kézikönyvtár, katalógusok)
  • Keresés segítséggel a könyvtár tárgyi katalógusaiban
  • Témafeldolgozás egy-két forrással
  •  

     

    A könyvtárhasználat oktatásának célja
    a középfokú oktatási intézményekben

    A középfokú nevelésben-oktatásban az informatika oktatásának alapvető célja az 1–8. évfolyam céljaihoz hasonlóan az, hogy felkészítse a tanulókat a megfelelő információszerzési, tárolási, feldolgozási és átadási technikákra, valamint megismertesse velük az információkezelés jogi és etikai szabályait. Ennek leghatékonyabb módját a több éven keresztül tanult informatika tantárgy (számítástechnika és könyvtárhasználat) és az iskolai élet egészét átható informatikai (könyvtárhasználatra) nevelés biztosíthatja.

    Célkitűzések

    A középiskolai nevelés-oktatás
    9–12. évfolyam

    Általános fejlesztési követelmények

    9. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    · Tájékozódás a középiskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében

    • Újabb könyvtártípusok megismerése látogatással (tanulmányi kirándulás) vagy közvetett források segítségével
    • A tanult dokumentumok rendszerezése információs értékük szerint
    • Információkeresés hagyományos és számítógépes forrásokból
    • Források keresése (formai és tartalmi szempontok szerint) hagyományos és számítógépes katalógusokban, egyéb adatbázisokban
    • A középiskolai könyvtár terei, állományszerkezete

    Raktári rend

    • Könyvtártípusok, könyvtári rendszer
    • Dokumentumtípusok: nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumok
    • Tájékoztató eszközök: kézikönyvtár, információkereső nyelvek, katalógusok, számítógépes adatbázisok
  • Legyen képes tájékozódni a középiskolai könyvtár tér- és állomány-szerkezetében
  • Tudjon forrásokat keresni a könyvtár katalógusaiban
  • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból
  • Ismerje a könyvtártípusokat
  •  

     

    Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Tantárgyi és a mindennapi témákban tájékozódás a könyvtári katalógusokban, adatbázisokban, segéd-könyvekben
    • Az iskolai tananyag elmélyítése és kibővítése önálló könyvtári kutató munkával a dokumentumok széles skálájának (könyv, folyóirat, videofelvétel, multimédia CD, internet dokumentum stb.) felhasználásával. A dokumentumok, kiválasztása a feladat (téma, probléma) szempontjai szerint, adataik feljegyzése
    • Eligazodás a kézi-, és ismeret-közlő művekben (könyv folyóirat), jártasság szövegeik és nem szöveges információik feldolgozásában.
    • A kiválasztott források információinak rögzítése jegyzeteléssel, cédulázással
    • A információk feldolgozása (rendszerezés, vázlatkészítés)
    • Beszámoló a feladat megoldásáról szóban vagy írásban (idézet, hivatkozás, szemléltető anyagok, forrásjegyzék)
    • Témafeldolgozás
    • Forráskeresés a könyvtári tájékoztató eszközök használatával és alapozva. Forrásértékelés, -választás, irodalomjegyzék készítése.
    • Anyagyűjtés többféle forrásból (verbális, audiovizuális, elektronikus ismerethordozók), jegyzetelés
    • Az információk feldolgozásának és az új szellemi termék létrehozásának gondolati és technikai műveletei

     

    • Könyvtárhasználati tájékozottság az iskolában, a tanult anyag kibővítése különböző típusú dokumentumokból

    · Jegyzet, vázlat készítése írott szövegről

    10. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 3

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Tematikus keresés országos könyvtárak katalógusaiban az Interneten
    • Közhasznú információk keresése hagyományos és elektronikus tájékoztató forrásokban (pl. egy osztálykirándulás útvonalának, programjának megtervezése)
    • Szelektív irodalomgyűjtés és bibliográfia készítése számítógépes adatbázisok felhasználásával különböző témákhoz, tantárgyi feladatokhoz
  • Könyvtári és egyéb információs rendszerek
  • A közhasznú tájékozódás forrásai, eszközei (internet, pályaválasztási tanácsadó, telefonkönyv, menetrend, katalógusok stb.
  • Bibliográfia: rejtett, illetve ajánló bibliográfia
  • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból
  • Tudjon irodalomjegyzéket készíteni a megtalált forrásokról
  • Ismerje és kövesse a forrásfelhasználás szabályait, etikai normáit
  • Tudjon tájékozódni a közhasznú információs forrásokban
  • Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Forráskeresés a könyvtár hagyományos tájékoztató eszközeiben és elektronikus adatbázisokban (számítógépes könyvtári katalógus, bibliográfia, repertórium, CD-ROM, Internet), a források kritikai értékelése, kiválasztása,

    forrásjegyzék készítése

    • Hagyományos és elektronikus ismerethordozókból a feladat szempontjából releváns információk kiválasztása, logikai összefüggéseik megállapítása, rendszerezésük
    • A témának és a problémának megfelelő közlési műfaj megválasztása. Szemléltető anyagok kiválasztása, vázlat alapján az írásmű elkészítése, hivatkozások, jegyzetek, a felhasznált forrásokról jegyzék készítése
    • Az információfeldolgozás, idézés, hivatkozás technikai szabályainak és etikai normáinak ismerete és alkalmazása
    • A feladat elvégzésének értékelése
  • Az előző évfolyamokon tanult könyvtárhasználati ismeretek összegzése, rendszerezése
  • A forráshasználat etikai normái, formai szabályai
  • Jártasság a könyvtári gyűjtőmunkában
  • Az információfeldolgozás, az idézés technikai szabályainak és etikai normáinak ismerete, alkalmazása
  •  

    A szakiskolai nevelés-oktatás
    9–10. évfolyam

    Általános fejlesztési követelmények

    9. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Tájékozódási gyakorlatok az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében, a szolgáltatások rendszeres igénybevétele
    • Az alapvető dokumentumtípusok különbségeinek és hasonlóságainak megállapítása
    • Információkeresés hagyományos és számítógépes forrásokban
    • Dokumentumok keresése a könyvtári katalógus(ok)ból szerző és cím és téma szerint. A megtalált források adatainak lejegyzése
  • A szakiskolai könyvtár terei, állományszerkezete. Raktári rend
  • Dokumentumtípusok: nyomtatott és nem nyomtatott (audiovizuális, számítógéppel olvasható) dokumentumok
  • Tájékoztató eszközök: kézikönyvtár, katalógusok
  • Legyen képes tájékozódni a szakiskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében
  • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból
  • Dokumentumok keresése – segítséggel – szerző és cím szerint és egyszerűbb témákhoz a könyvtári katalógus(ok)ban
  • Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Egyszerűbb keresési feladatok (szerző, cím, téma szerint) megoldásával ismerkedés a könyvtár számítógépes adatbázisaival és keresőprogramjával
    • Anyaggyűjtés, adatkeresés, és lényegkiemelés segédkönyvek és ismeretterjesztő művek szövegeiből. A szövegről jegyzet készítése
    • A vizuális információk értelmezése
    • Tantárgyi feladatok megoldása könyvtári ismerethordozóból, az ismeretfeldolgozási technikák alkalmazásával, gyakorlásával
  • Feladatértelmezés a könyvtári tájékoztató eszközök használatához
  • A forrás (könyv, folyóiratcikk, audiovizuális, elektronikus ismerethordozó) főbb adatai
  • Verbális, audiovizuális, elektronikus ismerethordozókból végzett anyaggyűjtés főbb műveletei, technikái (lényegkiemelés, jegyzetelés stb.)
  • Vázlat, beszámoló
  •  

     

     

     

    • Tudja feladatát értelmezni, információs szükségleteit megfogalmazni a könyvtári kereséshez
    • Különböző ismerethordozók szöveges és képi információinak értelmezése, rögzítése. A dokumentum főbb adatainak megnevezése
    • Jegyzet, vázlat alapján a dokumentum tartalmi lényegének ismertetése

    10. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 3

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Forráskeresés a könyvtár hagyományos tájékoztató eszközeiben és elektronikus adatbázisaiban (számítógépes könyvtári katalógus, CD-ROM, internet)
    • Látogatás a lakóhelyi közművelődési könyvtárban, a szolgáltatások megismerése
    • Közhasznú információk ke-resése hagyományos és elek-tronikus tájékoztató források-ban (egy osztály-kirándulás útvonalának, programjának megtervezése, tájékozódás a munkaerőpiacon stb.)
    • Könyvtártípusok:

    - iskolai könyvtár

    - közművelődési könyvtár

    - szakkönyvtár

    • A forrásfelhasználás etikai szabályai
    • A közhasznú tájékozódás forrásai, eszközei (telefonkönyv, menetrend, katalógusok, Internet, ifjúsági pályázati figyelők, vállalkozási jogszabályok, helyi rendelkezések stb.)
    • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból
    • Ismerje a könyvtártípusokat, közvetlenül a lakóhelyi közkönyvtárat
    • Ismerje és kövesse a forrásfelhasználás szabályait, elemi etikai normáit
    • Tudjon tájékozódni a fontosabb közhasznú információs forrásokban

     

     

    Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Tantárgyi problémák megoldásához források keresése a könyvtár katalógusaiban, számítógépes adatbázisaiban, és az Interneten
    • Ismeretterjesztő művek, segédkönyvek szövegeinek és nem szöveges elemeinek értelmezése. Tartalmi lényegük önálló megállapítása és rögzítése
    • Adatgyűjtés megadott vagy a tanuló által kiválasztott elemzési szempontok szerint
    • Vázlat alapján beszámoló készítése gyakorlati vagy irodalmi témáról hagyományos és elektronikus információforrások igénybevételével
  • Az előző évfolyamokon tanult könyvtárhasználati ismeretek összegzése, alkalmazása
  • A könyvtári információforrások feldolgozásának és ismertetésének alapvető gondolati és technikai műveletei A korábbiakban tanultak kiegészítése: hivatkozás, irodalomjegyzék
  • Tematikus könyvtári gyűjtőmunka
  • Az információfeldolgozás, az idézés technikai szabályainak és etikai normáinak ismerete, alkalmazása
  •  

     

    A szakiskolai nevelés-oktatás (szakképzésbe átvezető)
    9–10. évfolyam

    Általános fejlesztési követelmények

    9. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Tájékozódási gyakorlatok az iskolai könyvtár tereiben, állományában
    • Ismerkedés a könyvtár alapvető szolgáltatásaival, igénybevételük módjával
    • A könyvtárhasználati szabályok megismerése, alkalmazása
    • Az alapvető dokumentum-típusok különbségeinek és ha-sonlóságainak megállapítása
    • Egyszerű feladatok megoldása hagyományos és számítógépes források segítségével
  • A szakiskolai könyvtár terei, állományrészei, szolgáltatásai, raktári rend
  • Könyvtárhasználati szabályok
  • Dokumentumtípusok: nyomtatott és nem nyomtatott (audiovizuális, számítógéppel olvasható) dokumentumok
    • Legyen képes tájékozódni a szakiskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében
    • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból

     

    Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Adatkeresés, és lényegkiemelés megadott segédkönyvek és ismeretterjesztő művek szövegeiből.
    • A forrás adatainak megállapítása, a szövegről jegyzet készítése
    • A vizuális információk értelmezése
    • Tantárgyi feladatok megoldása könyvtári ismerethordozóból, az ismeretfeldolgozási technikák alkalmazásával, gyakorlásával
  • A forrás (könyv, folyóiratcikk, audiovizuális, elektronikus ismerethordozó) főbb adatai
  • Verbális, audiovizuális, elektronikus ismerethordozókból végzett anyaggyűjtés főbb műveletei, technikái (lényegkiemelés, jegyzetelés stb.)
  • Vázlat, beszámoló
  •  

     

     

    • Különböző ismerethordozók szöveges és képi információinak értelmezése. A dokumentum főbb adatainak megnevezése
    • Jegyzet, vázlat alapján a dokumentum tartalmi lényegének ismertetése

     

     

     

     

    10. évfolyam

    Befogadó tárgy: informatika

    Évi óraszám: 3

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Egyszerűbb keresési feladatok (szerző, cím, téma szerint) megoldásával ismerkedés a könyvtár számítógépes adatbázisaival és keresőprogramjával
    • Látogatás a lakóhelyi közművelődési könyvtárban, a szolgáltatások megismerése
    • Közhasznú információk keresése hagyományos és elektronikus tájékoztató forrásokban (egy osztálykirándulás útvonalának, programjának megtervezése, tájékozódás a munkaerőpiacon stb.)

     

     

    • Könyvtártípusok:

    - iskolai könyvtár

    - közművelődési könyvtár

    - szakkönyvtár

    • A forrásfelhasználás etikai szabályai
    • A közhasznú tájékozódás forrásai, eszközei (telefonkönyv, menetrend, katalógusok, internet stb.)
    • Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból
    • Ismerje a lakóhelyi közkönyvtárat
    • Ismerje és kövesse a forrásfelhasználás szabályait
    • Tudjon tájékozódni a fontosabb közhasznú információs forrásokban

     

     

    Befogadó tárgy: magyar nyelv és irodalom

    Évi óraszám: 4

    Belépő tevékenységformák

    Tartalom

    A továbbhaladás feltételei

    • Feladatértelmezés tematikus könyvtári adatkereséshez, gyűjtőmunkához
    • Ismeretterjesztő művek, segédkönyvek szövegeinek és nem szöveges elemeinek értelmezése. Tartalmi lényegük önálló megállapítása és rögzítése
    • Vázlat alapján beszámoló készítése gyakorlati vagy irodalmi témáról hagyományos és elektronikus információforrások igénybevételével
  • Az előző évfolyamokon tanult
  • könyvtárhasználati ismeretek

    összegzése, alkalmazása

    • A könyvtári információforrások feldolgozásának és ismertetésének alapvető gondolati és technikai műveletei A korábbiakban tanultak kiegészítése: hivatkozás
  • Tudja feladatát értelmezni a könyvtári kereséshez
  • Megadott forrás tartalmi lényegének megállapítása és ismertetése
  • A felhasznált információhordozó főbb adatainak meghatározása
  •  

     

    2. melléklet

    Könyvtár-pedagógiai ajánlások

    Az osztályfőnöki nevelés helyi programjának összeállításához
    (5–12. évfolyam)

    Nevelési cél ® megjegyzés

    Tartalmak

    Tanulói tevékenységek

    5. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 3

    A tanulók könyvtárhasználati szokásainak, attitűdjének és olvasási szokásainak fejlesztése

    A könyvtárhasználat célja - tájékozódás, információszerzés,

    - tanulás, önművelés,

    - élményszerzés

    Olvasás

    - a tudás gyarapításának élménye

    - a szépirodalom szerepe az élményszerzésben

    • Beszámolók a könyvtárban végzett aktuális témáról szóló gyűjtőmunkáról
    • Beszámolók a közelmúlt olvasmányélményeiről
    • Beszélgetés arról, miért járunk könyvtárba
    • Könyvajánlások a szép- és az ismeretterjesztő irodalom köréből (osztályfőnöki órák visszatérő eleme is lehet)

    6. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 2

    Az iskolai könyvtárban szerzett használói tudás alkalmazása és kibővítése a lakóhelyi közkönyvtárban

     

     

     

    ® Az osztályfőnöki órák aktuális témáinak feldolgozásához érdemes az iskolai és lakóhelyi könyvtárban megoldható feladatokat adni.

    Az osztályfőnöki neveléssel kapcsolatban ez visszatérő követelmény lehet.

    A lakóhelyi közművelődési könyvtár

    - terei, gyűjteményei

    - szolgáltatásai: gyerekeknek, felnőtteknek

    - szerepe a tanulásban, a szabadidő hasznos eltöltésében

    • Az iskolai könyvtárról tanultak ismétlése, rendszerezése
    • A lakóhelyi közkönyvtár meglátogatása, tájékozódás a gyerekeknek és a felnőtteknek nyújtott szolgáltatásairól
    • Rajzos beszámoló a könyvtári tapasztalatokról. Az iskolai és lakóhelyi könyvtár összehasonlítása
    • A könyvtárhasználati isme-retek alkalmazása a lakóhelyi könyvtár szolgáltatásainak igénybevételével
    • Az osztályfőnöki órák aktu-ális témáival kapcsolatos felada-tok megoldása (pályaorientáció, helyismereti tájékozódás stb.)

    7. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 2

    A különböző könyvtártípusok bemutatása és a használatukból eredő önművelési lehetőségek tudatosítása

    ® Az újabb könyvtártípus megismerése tanulmányi kirándulás keretében is történhet. Ebben az esetben a tanulók gyűjtőmunkát végezhetnek a kiválasztott könyvtárral kapcsolatban, és a kirándulást megelőző osztályfőnöki órán beszámolhatnak róla, így készítve elő a kirándulást.

    Könyvtártípusok

    - nemzeti könyvtár

    - szakkönyvtárak

    - muzeális könyvtár

    • Tájékozódás a lakóhelyen vagy közelében található könyvtárakról
    • Látogatás egy közeli könyvtárban, tájékozódás funkciójáról, szolgáltatásairól (előzetesen megadott szempontok alapján)

    A tapasztalatok megbeszélése

    • Ismerkedés a nemzeti könyvtárunkkal róla készült dokumentumokból (könyv, video, CD)
    • Beszélgetés a könyvtárak történetéről muzeális könyvtárak bemutatásával (könyv, video, CD)

    8. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 3

    A tanulók könyvtárhasználati szokásainak, könyvtárra épülő tanulási módszereinek, technikájának fejlesztése

    A könyvtár mindennapi tájékozódásban betöltött szerepének tudatosítása

     

     

     

     

     

    ® A mindennapi tájékozódásban egyre nagyobb szerepet játszik a könyvtárban fokozatosan hozzáférhető Internet. Ahol a világméretű hálózat elérhető, értelemszerűen bekapcsolható a tanulók közhasznú tájékozódásába.

    A szellemi munka technikája: tanulási szokások, a forrásalapú tanulás munkamódszerei, hatékony olvasási technikák

    A mindennapi tájékozódás

    forrásai és használatuk

    - sajtótermékek: napilap, hetilap, folyóirat stb.

    - rádió, televízió, számítógépes hálózat

    • Beszélgetés a tanulási szokásokról, problémákról
    • A tanulási stílusok megismerése, önelemzés
    • Beszélgetés a tanulási módszerekről, a tanulási stílusnak és módszereknek megfelelő eljárások keresése
    • A tudatos tanulási szokások kialakításában segítő források keresése és feldolgozása
    • Beszélgetés a mindennapi tájékozódási szokásokról
    • A sajtótermékek, a rádió és a televízió híreinek összehasonlítása információs értékük szerint
    • Tipikus problémahelyzetek szimulálásával és megoldásával tapasztalatszerzés arról, hogy milyen gyorstájékoztatást nyújt az iskolai és a lakóhelyi könyvtár

     

    9. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 3

    Az iskolaváltást követő új intézmény könyvtári környezetébe való problémamentes beilleszkedés segítése

    A tanulók tanulmányi munkájának és önművelésének könyvtári eszközökkel való támogatása és motiválása

    ® A mérés a középiskolai könyvtárhasználati ismeretek tanítási-tanulási programjának kialakításához szükséges és ahhoz, hogy információt szerezhessünk a felzárkóztató és tehetséggondozó programok tervezésében.

    A tanulók könyvtárhasználata

    - a könyvtárhasználati felkészültség diagnosztikus mérése

    - tájékozódás a tanulók könyvtárhasználati és olvasási szokásai

    - differenciált fejlesztő stratégia a meglévő könyvtárhasználói kultúra szintre hozása, elmélyítése érdekében és az adott képzési szint szükségleteinek megfelelően

    • Tesztek kitöltése, gyakorlati feladatok megoldása a könyvtárhasználati ismeretek egyéni szintjének megállapítására
    • Irányított beszélgetés a felmérés tapasztalatairól, arról, hogy a tanulók tanulási tevékenységékben, önművelésében, mindennapi tájékozódásában, szabadidős tevékenységében milyen szerepet játszik a könyvtár, a könyv és egyéb ismeretforrások felhasználása

    10. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 2

    A különböző könyvtártípusok bemutatása és a használatukból eredő önművelési lehetőségek tudatosítása

    ® Egy-egy szakkönyvtár vagy nagyobb közművelődési könyvtár szakrészlegének közvetlen megismerése tanulmányi kiránduláson is történhet. A látogatásra felkészülhetnek a tanulók a könyvtár gyűjtőkörébe tartozó szakterületekre és a szolgáltatásokra vonatkozó kérdésekkel.

    Könyvtártípusok

    · lakóhelyi közművelődési könyvtár szakrészlege(i)

    · szakkönyvtárak

    – gyűjtőköre,

    – szolgáltatásai

     

    • Tájékozódás a szakkönyvtárak funkciójáról
    • A lakóhelyen vagy a környékén működő szakkönyvtárak (vállalati, kutatóintézeti stb.) megismerése
    • A továbbtanulási céloknak, ill. a szakiránynak megfelelő szakkönyvtárak közvetett (videó, CD) vagy látogatás formájában való megismerése
    • Ismerkedés a pályaorientációnak megfelelő szakkönyvtárak szolgáltatásaival, hálózaton elérhető tájékoztató eszközeivel, információival

     

    11. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 3

    A 11. évfolyamra javasolt osztályfőnöki foglalkozások célja, hogy az önálló információszerzést gyakorolják a tanulók, miközben minél pontosabb ismeretek alapján határozhatják meg továbbtanulásuk irányait vagy jövendő hivatásukat, szakmájukat

    A szakmai tájékozódás intézményei és eszközei

    - országos tudományos könyvtár

    - szakkönyvtár

    - információs központ

    - Internet

    A közhasznú tájékozódás

    intézményei és eszközei

    - információs iroda

    - pályaválasztási tanácsadó

    - pályaválasztási tájékoztató

    - intézményi nyílt napok

    - tömegkommunikációs eszközök

    - internet

    • Továbbtanulási lehetőségek keresése a közhasznú tájékozódás eszközeiben
    • A szakirány, a szakterület pontosabb megismerése a szakmai tájékozódás intézményeinek és eszközeinek segítségével (szakkönyvtár, információs központ felkeresése, információkérés elektronikus levelezéssel, tájékozódás az interneten )

    12. évfolyam

    Javasolt évi óraszám: 3

    A foglalkozások célja, hogy segítse a tanulók felkészülését a felvételi vizsgára, ill. a felsőfokú képzésre a választott pályáról, ill. szakterületről szerezhető minél több aktuális ismerettel

    Szakmai tájékozódás a gyakorlatban

    • A választott pálya alaposabb megismerése a könyvtár tájékoztató eszközeinek és forrásainak használatával
    • Tájékozódás a választott szakterület alapvető dokumentumairól (kézikönyvek, szakkönyvek, szakmai folyóiratok)
    • Ismerkedés a választott szakterület legfrissebb eredményeivel, aktuális problémáival (szakfolyóiratok, Internet)
    • Tesztek kitöltése, gyakorlati feladatok megoldása a könyvtár-használati ismeretek egyéni szintjének megállapítására
    • Irányított beszélgetés a felmérés tapasztalatairól arról, hogy a tanulók tanulási tevékenységékben, önművelésében, mindennapi tájékozódásában, szabadidős tevékenységében milyen szerepet játszik a könyvtár, a könyv és egyéb ismeretforrások felhasználása

     

    3. melléklet

    Ajánlás
    a könyvt
    árhasználat megtervezéséhez a különböző szaktárgyakban (avagy: mire lehet alapozni a tantárgyi könyvtárhasználatot a különböző évfolyamokon?)

    A könyvtárhasználati képzést befogadó területek (informatika, magyar nyelv, osztályfőnöki nevelés) könyvtárismereti és műveleti követelményei által meghatározott használói tudást minden tantárgy felhasználhatja, és szükségletei szerint továbbfejlesztheti. A könyvtár ugyanis bármely ismeretterület, tantárgy keretében felmerülő probléma megoldásához eszközt, módszert kínál, segítve ezzel a tanulók tanulási, kommunikációs képességeinek fejlesztését, önművelési szokásaik kialakítását. Azt is látnunk kell, hogy a könyvtárra alapozott ismeretszerzés nemcsak a tantárgyak belső összefüggéseinek feltárására ad lehetőséget, hanem elősegíti a különböző tantárgyak kapcsolatának bemutatását is. A könyvtár állománya a tudományok egészét, teljességét testesíti meg, ezzel teret enged a tantárgyak közötti szabad asszociációknak, hozzájárul a tanulók egységes világképének kialakításához.

    A könyvtárhasználat megtervezéséhez minden tantárgy keretében át kell gondolni a könyvtári ismeretelsajátításra legalkalmasabb témaköröket, pedagógiai módszereket, tanulói tevékenységeket. Mindenekelőtt az adott tantárgy főbb könyvtári ismerethordozóit, eszközeit kell megismertetni a tanulókkal, majd ezek felhasználásához a tanulói aktivitásnak teret engedő, valamint a tananyag jellegének megfelelő feladatokat rendelni. A könyvtári munkával kapcsolatban mindig várjuk el a tanulótól, hogy felhasznált forrásait pontosan azonosítsa, legfontosabb adataikat rögzítse (szerző, cím, kiadás helye, kiadó neve, kiadás éve).

    A könyvtár tantárgyközi felhasználásához az alábbiakban olyan feladattípusokat, tevékenységformákat szeretnénk javasolni, amelyek a könyvtári alaptudásra építve eredményesen alkalmazhatóak a szaktárgyi ismeretszerzésben. Ezek a feladatok példaként állnak itt, analógiájukra vagy más szempont szerint a tantárgy szükségletei szerint változtathatók.

    Az egyes évfolyamokon csak a tantervek által előírt új ismereteket, követelményeket jeleztük. A nevelési feladat jellegéből adódóan azonban minden évfolyamon támaszkodhatunk az előző évfolyamokon tanultakra, és a korosztálynak megfelelő szinten alkalmazhatjuk a korábban leírt ismereteket, tevékenységeket, feladattípusokat.

    1–4. évfolyam

    Nem bontottuk évfolyamokra az alapfokú képzés kezdő ciklusát, mert ebben a szakaszban még nem kezdődik el a könyvtárhasználati tananyag logikailag rendszerezett fogalmi elsajátítása. Ebben az időszakban a könyvtár globális megismerése a cél, a könyvtári ismeretek tapasztalati, élményszerzésen alapuló elsajátítása jellemző. Mind az anyanyelvi képzésben, mind a többi ismeretterületen (környezetismeret, matematika, rajz és vizuális kultúra stb.) nagy szerepe van a játéknak, szerepjátéknak, a mesének, az érzelmi megközelítésnek, a vizuális és verbális kommunikáció összekapcsolásának, az irodalmi élmények cselekvéses megjelenítésének. Ennek alapján tervezhetők meg a tanulók életkorához igazodó konkrét könyvtári tevékenységek és a megvalósításukhoz szükséges ismeretforrások. Ebben az időszakban a legfontosabb a könyvtár, a könyvtárban végezhető tevékenységek megszerettetése, az elvárható viselkedési normák, használati szabályok elfogadtatása.

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

    Tevékenységek, feladattípusok

    5. évfolyam

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

     

    Tevékenységek, feladattípusok

    6. évfolyam

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

    Tevékenységek, feladattípusok

    7. évfolyam

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

    Tevékenységek, feladattípusok

    8. évfolyam

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

    Tevékenységek, feladattípusok

    9–10. évfolyam

    Alapvető ismeretek és tevékenységek

    Tevékenységek, feladattípusok

    A fenti tevékenységek megszervezése során

    A tanár feladata

    A tanuló feladata

    A 9. évfolyamon a könyvtárhasználati tantervek követelményei értelmében a tanulók használni tudják a dokumentumokat és a könyvtárat. Erre a tudásra minden tantárgy tanításánál számíthatunk. Bízvást adhatunk tanítványainknak olyan önálló feladatot, amely a könyvtárhasználat területén szerzett tudásukra épül. A könyvtárhasználatra épülő módszerek természetes lehetőséget kínálnak a tanulói aktivitásra, az oktatás differenciált megszervezésére, mivel több egymásra épülő, különböző nehézségi szintet jelentő feladatelemből állnak. Ha a tanulók különböző forrásokkal dolgoznak, figyelmüket fel kell hívnunk arra, hogy a bennük lévő információkat fogadják kritikával, igyekezzenek meggyőződni hitelességéről.

     

    4. melléklet

    A könyvtárhasználatra nevelés tantárgyközi követelményei és lehetőségei a 8. évfolyamon

    A 8. évfolyamig megszerzett használói tudás, amire a különböző tantárgyak és modulok építkezhetnek saját könyvtár-pedagógiai tevékenységük megtervezése során a következők:

    A könyvtárhasználattal kapcsolatos általános fejlesztési követelmények, könyvtárra alapozott szaktárgyi tartalmak és tanulói tevékenységek a különböző szaktárgyak kerettanterveiben (példák)

    Történelem és állampolgári ismeretek

    Fejlesztési követelmények 5–8. évfolyam

    A továbbhaladás feltételei a 8. évfolyam végén

    · A tanulók tudjanak információkat szerezni különböző tárgyi, szöveges, faktográfiai és egyéb forrásokból.

    · A tananyagfeldolgozás folyamatában a sajátítsák el a sokoldalú információgyűjtés és -felhasználás képességét, a legfontosabb kézikönyvek, lexikonok, atlaszok használatát

    · Az információkat tudják egyre kritikusabban értelmezni, belőlük következtetések levonni, a tényeket összehasonlítani, közöttük összefüggéseket megállapítani

    · Legyenek képesek a különböző információk alapján rövid beszámolót, kiselőadást tartani, ehhez jegyzetet, vázlatot

    A diák tudjon önálló könyvtári munka (forráskeresés és -feldolgozás) alapján kiselőadást tartani

    Tanulói tevékenységek

    Tartalmak

    · Önálló vázlat készítése

    · Statisztikai adatok gyűjtése jelenismereti témákban

    · Kutatás informatikai eszközök felhasználásával tanári segítséggel

    · Dokumentumfilmek elemzése tanári segítséggel

    · Korabeli írásos források összevetése saját szempontok alapján

    · Eltérő adatok, adatsorok egybevetése, az eltérések okainak felderítése tanári segítséggel

    · A televízió , a rádió, napi- és hetilapok híranyagának összevetése tanári segítséggel

    · Információk szerzése dokumentumfilmből, televízióból, rádióműsorokból, napi- és hetilapokból

    Az előző években belépő tevékenységformák értelemszerűen a 8. évfolyamon is követelményként működnek:

    · Önálló kutatás, amelynek eredménye egy kiselőadás vagy esszé

    · Könyvtári kutatómunka kézikönyvekből, ismeretterjesztő művekből

    · Képi és szöveges információk gyűjtése adott témához, adott szempontok alapján

    · Kijelölt téma többszempontú feldolgozása csoportmunkában tanári irányítással

    · Visszaemlékezések a lakóhely és környéke történetéből

    · Élethelyzetek a Rákosi- és a Kádár-korban

    · Családom története a 20. században

    · A 20. századi tudomány és technika vívmányai

    · Diákjogok, diákszervezetek a mai Magyarországon

    Földünk és környezetünk

    Fejlesztési követelmények

    A továbbhaladás feltételei

    A tanulókban alakuljon ki a földrajzi információhordozók (térképek, földgömb, szak- és ismeretterjesztő irodalom, folyóiratok, statisztikai kiadványok, egyéb információhordozók) kiválasztására és használatára való képesség. Tudjanak eligazodni, tájékozódni a különböző jellegű információs anyagokban és tanári segítséggel ezek gyűjteményeiben (könyvtári és múzeumi anyagokban) is.

    Legyen képes a tanuló önálló információgyűjtésre a megadott szempontok szerint különböző földrajzi-környezetvédelmi tartalmú információhordozókból, és tudja feldolgozni ezeket tanári irányítással.

    Tanulói tevékenységek

    Tartalmak

    · Adatgyűjtés önállóan könyvtári információforrásokból

    · Gyűjtőmunka a tömegkommunikációs források híradásaiból

    · Adatok, tények gyűjtése önállóan sajtótermékekből

    · Felkészülés a könyvtár forrásainak felhasználásával kiselőadás, ill. beszámoló megtartására

     

     

     

     

    · Könyvtári forrásokból (napilap, folyóirat, statisztika stb.) adatgyűjtés. Az információk elemezését követően vitában való részvétel

    · Ismeretterjesztő könyvekből és folyóiratokból olvasmányok választása, az olvasottakról önállóan vázlat készítése

    · A hazai gazdasági ágak átalakulásáról, · Hazánk és az európai szervezetek kapcsolatáról

    · Aktuális gazdasági-társadalmi hírek Magyarországról

    · A hazai gazdasági ágak átalakulásáról, a népesedési válságról

    · Közép-Európa különböző fejlettségű országairól, ezeknek az országoknak a társadalmi, gazdasági együttműködési formáiról

    · A Kárpát-medence népeiről, hagyományairól, jellemző népszokásairól

    · Hazai tájaink társadalmi értékeiről

    · A népesedéspolitikai intézkedések hatásairól

    · Az évfolyam földrajzi tananyagához kapcsolódóan megadott vagy választott témákról

    Fizika

    Fejlesztési követelmények

    A továbbhaladás feltételei

    · Tudja kész grafikonok, táblázatok, sematikus rajzok adatait leolvasni, értelmezni, belőlük következtetéseket levonni

    · Legyen képes megadott szempontok szerint használni különböző (általános, szak- és életrajzi lexikonokat), képlet- és táblázatgyűjteményeket és multimédiás oktatási anyagokat. Tudja, hogy a számítógépes világhálón a fizika tanulását, a fizikusok munkáját segítő adatok, információk is megtalálhatók

    · Értse a szellemi fejlettségének megfelelő szintű ismeretterjesztő könyvek, televízió- és rádióműsorok információit

    · Alakítsunk ki benne kritikai érzéket a tudományosan nem alátámasztott “szenzációs újdonságokkal”, elméletekkel szemben

    · A tanult fizikai ismeretekhez kapcsolódva tudja, hogy mely történelmi korban történtek és kiknek a nevéhez köthetők a legfontosabb felfedezések. Ismerje a kiemelkedő magyar fizikusok, mérnökök, természettudósok munkásságát

    · Legyen képes alapvető tájékozódásra az iskolai könyvtár lexikonjai, kézikönyvei, természettudományos ismeretterjesztő könyvei, folyóiratai között

    Tanulói tevékenységek

    Tartalmak

    · Szakszótár, szaklexikon, tantárgyi fogalomtár felhasználása

    · Képlet- és adattáblázatok használata

    · Diák-kísérletgyűjtemények (pl. Öveges könyvei) felhasználása

    · A tananyaghoz kapcsolódó kiegészítő információk gyűjtése az iskolai könyvtár kézikönyveinek, ifjúsági ismeretterjesztő kiadványainak segítségével

    · Ismerkedés az elektronikus információ-hordozók, multimédia és oktatóprogramok alapszintű használatával, tanári irányítással

    · A szakszókincs bővítése, a szakkifejezések helyes használata

    · Különböző anyagok tanult anyagjellemzőinek megkeresése

    · A kísérletező készség fejlesztése, egyszerűbb kísérletek összeállítása, bemutatása csoportmunkában

    · A tanult elektromos alapfogalmak és a mindennapi gyakorlat jelenségeinek összekapcsolása, a tanultak alkalmazása érdekében

    Javasolt témák: az elektromos áram vegyi hatása, az elektromos áram mágneses hatásának alkalmazása a gyakorlatban, a transzformátor gyakorlati alkalmazásai, az energiatakarékosság globális és mindennapi problémái, szemüveg, délibáb stb.

    · Tudománytörténeti érdekességek

    · Nagy fizikusok élete, munkássága (pl. Ohm, Galvani, Volta, Amper, Jedlik Ányos, Kandó Kálmán, Jedlik Ányos stb.)

    Ének-zene

    Célok, feladatok

    A továbbhaladás feltétele

    · Az ismeretszerzés forrásai bővülnek ebben az életkori szakaszban: az éneklés mellett megnő a zenehallgatásból eredő ismeretek köre és egyre nagyobb szerepet kap az ismeretszerzésben a tankönyvek, szakkönyvek tanórai és önálló használata

     

    Tanulói tevékenységek

    Tartalmak

    · Zenei könyvtárhasználat: zenei, néprajzi lexikon, a könyvtár zenei és néprajzi ismeretterjesztő anyagának megismerése, használata

    · Zenei lexikon, életrajzi lexikon, neves zeneszerzők életrajzáról, munkásságáról, zenei irányzatokról szóló ismeretterjesztő művek, a zeneműveket és zenei stílusokat bemutató hangkazetták, hanglemezek, CD-lemezek, kották stb.

    · A tanult dalok földrajzi, korrajzi, néprajzi vonatkozásainak gyűjtése; zenei műszavak régies-népies szavak jelentésének önálló megismerése

    · Bartók, Bárdos, Kodály

    Gershwin, Debussy, Ravel Stravinsky stb.

    élete, munkássága

    · Impresszionizmus, neoklasszicizmus, folklórizmus, elektronikus zene

    · Zenei műfajok áttekintése és összefüggések keresése a társművészetek és a zene között