III. Az Informatika érettségi tesztjellegű kérdéssora (Minta kérdéssor)
Az érettségi tesztjellegű kérdéssorának megoldására 60 perc áll rende
lkezésére. Írja a megfelelő válasz betűjelét a kipontozott helyre! Minden kérdésre csak egy helyes válasz adható. A megoldáshoz az írószeren kívül más segédeszköz nem használható!Informatikai alapismeretek
Számítógépes hálózatok
Szövegszerkesztés
Táblázatkezelés
A dolgozattal elérhető maximális pontszám: 60 pont.
Értékelés: elégséges – 25 ponttól
jeles – 50 ponttól
IV. Az informatika érettségi számítógépes gyakorlati feladatsora (Minta feladatsor)
Az érettségi számítógépes gyakorlati feladatsorának kidolgozására 120 perc áll rendelkezésére. Foglalja el a kijelölt munkahelyet, lépjen be a kapott azonosítóval az iskola számítógépes rendszerébe! A feladatok kidolgozásánál a számítógépen található programokon, íróeszközön, valamint piszkozat papíron kívül más segédeszközt nem használhat! Sem társaival, sem
külső személlyel a számítógépes vizsga során nem léphet kapcsolatba!
NÉV: <a neve>
OSZTÁLY: <az osztálya>
MUNKAHELY: <a gép száma, ahol dolgozik>
Amatőr és professzionális programozás
A 80-as évek eleje óta két programozási kultúra létezik: az amatőr
és a professzionális programozás. Köztük a határ nem éles, a megkülönböztetés nem minőségi alapon történik. Az összehasonlításhoz vizsgáljuk meg a következő táblázatot:
Amatőr programozás |
Professzionális programozás |
nem programozó írja, hanem a saját szakmájában tevékenykedő számítógép használó, aki ötletszerűen rájött a megoldásra |
programozó írja, aki matematikai tudását veti latba, hogy a feladatot rutinszerűen megoldja |
a létrejött program kisméretű, néhány ezer utasításból áll, amelyek többnyire egy program érdekében íródtak |
a program nagyméretű, milliós nagyságrendű utasításból áll, a programot más célokra is használható modulokból rakják össze |
főleg egy ember készíti, legfeljebb ketten-hárman, de ekkor mindnyájan a teljes feladatot átlátják, együtt dolgoznak |
több ember írja, az egészet egyikőjük sem látja át, mindenki a saját részfeladatán dolgozik – így fontos az összeillesztés, a szervezés |
szűk körben használják, legtöbbször a készítője, így dokumentálni felesleges |
széles körben használják, komoly dokumentációt írnak hozzá, mivel általában megbízásra készítik |
A programkészítés folyamata
A programok elkészítése többlépcsős folyamat, melynek lépéseit az amatőr programok készítésekor is ajánlatos betartani. Nagyméretű programok elkészít
ése pedig nem is képzelhető el másképp. A programkészítés menete a következő részekre bontható:A feladat specifikációja elengedhetetlenül fontos a jó megoldás létrehozásáho
z, különben nem azt, vagy nem úgy oldjuk meg, ahogyan a feladat kitűzője szerette volna!Programkészítési elvek
A programkészítési elvek közül is kiemelkedően fontosak a
stratégiai elvek. Elsőként mindenki a frontális feladatmegoldást ismeri meg, hiszen a kisebb feladatot egyszerre, egészében kívánja megoldani. Nem részletezi, nem bontogatja, nem gondolja át, hanem egyenesen arcvonalon támad. Ez a módszer kis programoknál még eredménnyel járhat, de ahogy egyre nagyobb és bonyolultabbakkal próbálkozunk, csődöt mond.Ha nagy rutinnal rendelkezünk, akkor érdekes, de igen veszélyes megoldási módszer, az alulról fölfelé haladás
: a meglévő elemekből próbálunk összeilleszteni egy újabb elemet, amire valószínűleg szükségünk lesz, és ezt addig folytatjuk, amíg nincs kész a feladatot megoldó végső elem. Ez nagyjából azt jelenti, hogy nem a feladatra, hanem a rész elemekre koncentrálunk, s a feladat egésze csak az utolsó lépésben kerül teljesen előtérbe. Csak akkor ajánlott, ha pontosan előrelátható, hogy milyen részprogramokra lesz szükségünk.Az előző megfordítottja a felülről lefelé haladás
, amely több esélyt ad az átgondolásra, hiszen a feladat, és nem a kész elemek oldaláról közelíti meg a megoldást. Módszere az, hogy addig bontja a feladatokat további részfeladatokra, amíg mindegyik elemi tevékenység nem lesz. Ez a lépésenkénti finomítás elve. Itt persze nem a programot, hanem az algoritmust bontogatjuk, csak annak logikájával, szerkezetével foglalkozunk. Hogy miképpen valósíthatóak meg ezek egy adott programozási nyelven, azzal most nem törődünk, a nyelv megválasztása úgyis egy későbbi döntés eredménye. Az így kifejlesztett algoritmus nyelvfüggetlen lesz, önmagában is értékes, hiszen hordozható megoldása a kitűzött feladatnak.
A dolgozattal elérhető maximális pontszám: 120 pont.
Javasolt értékelés: elégséges – 50 ponttól
közepes – 67 ponttól
jó – 84 ponttól
jeles – 100 ponttól