Az informatika: tantárgy vagy szemlélet?1
– Rendhagyó beszélgetés az informatika
oktatási hatásairól –
Az informatika iskolai oktatásának ma az egyik
alapkérdése, hogy az információs korszak iskolájában változatlanul
megmaradhat-e egy tantárgyként az informatika, vagy valami mássá, az
iskolai tanítás és tanulás folyamatát átható általános szemléletté kell-e
alakulnia. A kerekasztal-beszélgetésben arra keressük a választ, hogy ma
milyen tényezők nehezítik az informatika iskolai alkalmazásának
elterjedését. |
Az informatika tantárgy viszonylag hosszú idő óta jelen van a
magyar iskolában, s nemcsak a szakképzésben, hanem az általános képzésben is.
Valószínűleg ennek a ténynek is szerepe van abban, hogy kezdenek az informatika
ismeretei nálunk is a műveltség szerves részévé válni. Az informatika társadalmi
elterjedése most éppen abba a fázisba lép, amelynek eredményeként a gazdaságban
és a mindennapi életben egyaránt lehetetlen lesz a számítógépek alkalmazása
nélkül boldogulni. Az információs kor kihívásait, hatásait egyre inkább érezzük.
Ebben a beszélgetésben arra szeretnénk választ keresni, hogy az információs
társadalom milyen szükségleteket, igényeket támaszt az iskolával szemben, hogyan
alakítja át annak belső világát, tanítási tradícióit.
A beszélgetés résztvevői: Páli Judit pszichológus, az ELTE
Fejlődés és Nevelés-lélektani Tanszékének docense, Farkas Károly, a
neveléstudomány kandidátusa, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Logo
Szakosztályának elnöke, Theisz György, a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium
számítástechnikatanára. Szerkesztőségünket a negyedik beszélgetőtárs, Kőrösné
Mikis Márta, az OKI Program- és Tantervfejlesztési Központjának informatika
tantárgymenedzsere képviselte.
– Theisz György: E beszélgetésre készülve több olyan
gondolatébresztő témát gyűjtöttem össze, amelyeket az informatika iskolai
elterjedése vet fel, annak ellenére, hogy némelyikük látszólag távol áll magától
az informatikától. Először is arról kellene elgondolkodnunk, hogy az oktatási
intézményekben állapot- vagy folyamatközpontú gondolkodást, illetve tanítást
szeretnénk-e. Eddig állapotközpontú volt szemléletmódunk, most úgy tűnik, hogy
egy kicsit a folyamatközpontú gondolkodás irányába fordulunk, bár még mindig
nagyon messzinek tűnik ez a cél. Tudjuk, hogy a diktatúrák szeretik az
állapotközpontú gondolkodást, és nem szeretik a folyamatközpontút, hiszen a
folyamatközpontú gondolkodás valamiféle kreativitást igényel, és a diktatúrák
nem igazán örülnek az effajta gondolkodásnak. Nyilvánvaló, hogy különböző
körülmények között más-más fajta gondolkodás sikeres.
A következő kérdésem annak elemzésére irányul, hogy mit jelent
a tudás. Vajon azt, hogy valaki el tudja mondani a tanultakat, mint egy papagáj,
vagy esetleg ennél magasabb szinten képes az ismeretek reprodukálására.
Mechanikusan végrehajtja a tanultakat, mint egy betanított munkás, vagy pedig
megszerzett tudását magáévá téve viselkedik, gondolkodik, él. Azt gondolom, a
sokféle ismeret magas szintű reprodukciója a műveltség, az ismeret széles körű
alkalmazása az intelligencia. Gyanítom, hogy az iskola leggyakrabban az
alacsonyabb szintet tűzi ki célul, mivel az objektívnek elfogadott módszerekkel
jól mérhető, jól osztályozható.
A harmadik téma a hagyományos pedagógiai kultúra kérdésköre.
Nem elég ugyanis, ha a gyerek válaszolni tud a tanári kérdésekre. Mit jelent a
teljesítőképes tudás, mi a konvertálható tudás? Kell-e a memoritert tanulni az
informatika világában? Problémám az is, hogy mi áll előbbre: az információs
technika, az informatika iránti igények vagy a módszertan? Rendkívül izgalmas
kérdés annak eldöntése, hogy melyik, hogyan és milyen irányban hat a
másikra.
A kérdések egyik legfontosabbika: érték-e a demokratikus
személyiség? Mennyire legyen demokratikus egy oktatási rendszer? Azt hiszem, a
társadalomnak nem zsenik tömege kell, hanem inkább alattvalók, mégpedig ütközési
felületek nélkül.
Ugyancsak megválaszolásra váró kérdés az, hogy melyek az
elismert értékek társadalmunkban. A pénz? Az információ? Az erő? Az erőszak?
Melyek a hatalom forrásai? Nagyon szomorú dolog, ha az értékrendből kimarad,
vagy éppen cirkuszi mutatványokká, netalán látványos televíziós vetélkedőkké
válik a tudás, az ügyesség, a mesterség. Nem tartom véletlennek azt sem, hogy a
számítógépes játékok közül az erőszakos jellegű játékok a leginkább
sikeresek.
Némiképp pragmatikusabb téma az érdekviszonyok elemzése. Kinek
milyen érdeke fejeződik ki és érvényesül az informatikaoktatás adott irányú
fejlődésében, terjedésében?
Végül válaszolni kellene arra a kérdésre, hogy mennyire
informatikabarát a NAT. Ha százalékosan vizsgáljuk a műveltségterületek
megoszlását, megállapítható, hogy a legkisebb hányadot, 2 százalékot az
informatika kapta, ezzel „negatív rekorder” lett. Némi előnyt biztosít ugyan,
hogy már az 5–6. évfolyamokon önálló műveltségterületként szerepel, de úgy
gondolom, ennek mindenképpen üzenetértéke van, ami felveti azt a kérdést, hogy
legyen-e önálló tantárgy.
– Az informatika iskolai helye, szerepe számos
oktatáspolitikai, oktatásfilozófiai kérdést vet fel. Az információs robbanás, a
felgyorsult technikai fejlődés mindenképpen megelőzi a pedagógiát. Az már ma is
érzékelhető, hogy többek között ezeknek a társadalomban lejátszódó folyamatoknak
hatásaként is egyre inkább eltűnnek a merev oktatási módszerek. A mindennapi
ember hol dicséri, hol szidja az informatikát. A technikai előnyök számos
felesleges tevékenységtől szabadítanak meg bennünket, az így felszabaduló
időnket értelmesebb célokra, akár társas, emberi kapcsolataink építésére
fordíthatjuk. Az egyik legnagyobb előny az elektronikus úton történő korszerű
ügyintézés (például telefonos banki átutalások, levelezés e-maillel, árurendelés
otthonról). Ugyanakkor az informatika veszélyeire is oda kell figyelnünk: az
információözönben – amely akár az Interneten, akár a hagyományos információs
csatornákon keresztül zúdul ránk – ki kell bányásznunk az értékeket. Ebben
segíthetne az iskolai informatikaoktatás, ezért kellene örülnünk annak, hogy a
NAT-ban önálló műveltségterületként megjelent. Persze ha az informatikát csupán
egy jól számon kérhető, „kipipálható” tantárgynak tekintjük, az igazi értékeket,
az informatika alkalmazásához szükséges tudást mindenképpen
elveszítjük.
– Farkas Károly: Nagy örömmel hallgatom kollégáim
korrajzát, amely tele van bírálatokkal. Valóban döntő lehet pedagógiánk
megújítása szempontjából annak elemzése, hogy az informatika tantárgy vagy
szemlélet legyen. Véleményem szerint tantárgynak is és szemléletnek is kell
lennie. Vajon miért terjed az informatika ilyen erősen? Mert igény van rá. Soha
nem látott mértékű robbanásszerű fejlődés következik be, mert az emberiség
korábbi álmodozásait tudjuk az informatika segítségével kielégíteni. Komoly
probléma, hogy az informatika terjedésében milyen érdekek játszanak közre. Ez a
pedagógusok szemében nagyon fájó pont, számos negatívumot sorolhatnánk fel ezzel
kapcsolatban. Napjainkban az informatika révén mindinkább az üzleti érdek vonul
be az iskolába. Úgy látom, hogy egyértelműen a kereskedők irányítják, merrefelé
haladjunk, és nem azok a pedagógiai eszmék, amelyek kiforrottak és jók. Úgy
hiszem, hogy az informatika hatása már rég itt van. Gyaraki Frigyes
szerint a pedagógia terén az informatika hozta a legerősebb kihívást. Remélem,
hogy az informatika fogja megreformálni a pedagógiát. Az informatika felváltja
majd a comeniusi iskolát, és végre még humánusabb tanulási mód jön létre. Ezt
előbb-utóbb a gyerekek fogják rákényszeríteni a tanárokra. Az oktatás, ami most
sokszor még mindig döbbenetesen merev, lassú és konzervatív, meg fog változni. A
pedagógiai gyakorlatot végre helyre teszi az informatika. Ostobaságnak tartom
azt az állítást, hogy az informatika individualizál, elidegenít. Pontosan
fordítva van, az informatika kollektivizálja az embereket. Aki diákok között
van, az jól tudja, hogy az informatika mennyire elősegíti az együttes munkát és
a barátságot. Az informatika bevonulása az oktatásba, úgymond az iskolákat
tönkre fogja tenni. Mint ahogy Seymour Papert jósolta: az iskola meg fog
szűnni! Egészen más oktatás lesz akkor, amikor már több információval
rendelkeznek a diákok, mint a tanárok. Remek kérdésnek tartom, hogy mit is
értünk tudás alatt. Régóta nem azt kell már megtanítani a jövő nemzedékének,
hogyan reprodukáljon valamit, hanem azt, hogy miképpen alkalmazzon, alkosson.
Hazánkban a pedagógia, az oktatás irányítása időnként elfeledkezik a gyerekről.
Igaz, hogy az informatika már az ötödik-hatodik osztályokban megjelenik, ezért
sokan azt hiszik, hogy igen nagyot léptünk előre. Nem veszik észre, hogy az
informatika használatára történő felkészítésben nincs alsó korhatár, már az
óvodások is igénylik ezt. A nagyvilágban már régóta kétéves gyerekeknek is
készítenek programokat.
– Páli Judit: Nagyon örülök annak, hogy az első
felvetődő gondolat éppen az állapotszemlélet vagy folyamatszemlélet kérdése,
vagyis annak elemzése, hogy egyszerű teljesítményt mérünk-e, vagy pedig a
gyermek fejlődését folyamatában nézzük: hogyan játszik, hogyan gondolkodik,
hogyan változik. Azt gondolom, hogy a gyerek fejlődésében minden életkorban
pontosan ez a folyamatszemlélet az, ami döntő jelentőségű lehet, a
fejlődéslélektant mindenképp egy korszerű dimenzióba billenti át. A teoretikus
megközelítés helyett előtérbe kerül a fejlődés vagy fejlesztés, a prevenció, a
korrekció, a kompenzáció fogalma – függetlenül a számítógéptől. A gyerekek
fejlődésének megfigyelésében a folyamatszemlélet nagyon fontos. Akár a játékot,
akár a gondolkodást vagy a szocializációt vagy a kognitív fejlődést is
tekintjük, nem elégedhetünk meg „pillanatfelvételekkel”. Természetesen kiléptünk
régi rendünkből, jött egy olyan új tényező, mint az informatika, ami újfajta
rendezetlenséget teremtett. Ebben meg kell találnunk a korszerű vezető
elveket.
– Mit kell értenünk ezen az újfajta
rendezetlenségen?
– Páli Judit: A gyerek fejlődésének van egy természetes
rendje, vannak bizonyos prioritások benne. Az informatika – belépvén a kisgyerek
életébe – nem előzhet meg olyan fejlődési lépcsőket, amelyek az életkor
szenzitív periódusában nagyon fontosak. A mozgásfejlődés, a kézügyesség, a
vizuomotórium, a rajzolás egy adott fejlettségi szintjét el kell érnie a
gyereknek. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy az informatika megtalál néhány
olyan csatlakozási pontot, ahol ebbe a fejlődési sorba könnyen be tud
illeszkedni. Ilyenek a számítógépes gyermekjátékok is. A 4-5 éves gyerekek
mérhetetlen éhséget éreznek az elemi szabályjátékok iránt, amikor már
információval játszanak, döntéseket hoznak, hipotéziseket alkotnak. A feladat
természetét megismerve kell tehát keresni a különböző fejlesztési formákat,
annak érdekében, hogy a fejlődési folyamat a lehető legkedvezőbben menjen végbe.
Ebben a látszólagos rendezetlenségben kell kitalálnunk, megteremtenünk egy
sajátos rendet. Tehát nem az a kérdés, hogy hány éves kortól léphet be az
informatika a gyermek életébe, hanem az, hogy hogyan!
– Változtat-e az informatika a gondolkodási stratégiákon, és
ha igen, akkor miben?
– Páli Judit: A gondolkodásban felnőttkorban is gyakran
megmarad a találgatás, a véletlenszerű próbálkozások tömege. Aki az
informatikával valamilyen módon kapcsolatba kerül, annak véletlenszerű keresései
hatékonyabbak lesznek. A gyermek a számítógép mellett próbálgat, miközben
felfedezéseket tesz. Olyan kérdéseket tud feltenni, amelyekre használható
válaszokat kap, tehát a számítógép segíti a tájékozódásban, előbbre viszi a
tanulási folyamatban. Manapság a fejlődéslélektannak vannak nagyon fontos és
nagyon nehezen körüljárható fogalmai, mint például a prevenció, a korrekció, a
kompenzáció. Ha a gyermek fejlődésében valamilyen problémát fedezünk fel, a
számítógép „bevetése” az adott pillanatban korrekció vagy kompenzáció is lehet,
de a későbbi tanulási nehézségek kialakulásának elkerülése érdekében távlatilag
preventív szerepet is betölt. Közismert például, hogy a diszgráfiás gyerekek
írástanulásában rendkívül hasznos eszköz a számítógép, hiszen nem kell
kínlódniuk motoros gyengeségük miatt. Lépést tudnak tartani a többiekkel, mert
odaülhetnek a számítógéphez és akár egy ujjal is beírhatják a szöveget, amely
esztétikus formában jelenik meg a képernyőn, majd nyomtatásban is.
– Segíthetnek tehát az informatikai eszközök azon
idegrendszeri struktúrák fejlesztésében, amelyek a diszgráfiás állapotért
felelősek?
– Páli Judit: A számítógép abban segít, hogy időt hagy a
kompenzációra és a korrekcióra. A gyerek nem marad le a tanulásban a problémája
miatt. Persze külön kell még foglalkoznunk manualitásának, finommotorikájának
fejlesztésével, vagy legalábbis meg kell próbálnunk a kézírását is fejleszteni,
de a számítástechnika lehetőséget ad neki arra, hogy hátrányával meg tudjon
küzdeni. Ugyanígy segíthet a számítógép azoknak a súlyos idegrendszeri sérült
gyerekeknek az esetében is, akiknél fel sem merül az írás. Ezek az atetotikus
gyermekek, akik súlyos idegrendszeri károsodottságuk miatt nem tudnak beszélni,
bár csodálatos szimbolikus reprezentációjuk, igazi fogalmi gondolkodásuk van.
Náluk a fejlesztésnek az az alapvető célja, hogy gondolataikat érthetővé tudják
tenni, ezért olyan speciális billentyűzetet csatolunk a számítógéphez, amelyet
darabos, rossz mozgásukkal is kezelni tudnak. Így lehetségessé válik, hogy jól
írják le a szöveget, írásban tudjanak „beszélni”, tehát képessé válhatnak
gondolataik közlésére. Számítógép nélkül ezek a nagyon súlyosan károsodott
gyerekek nem tudnának kommunikálni.
A fogyatékos gyermekek példáját hallva mindig felvetődik az a
szokásos kérdés, hogy egészséges kisgyermekek esetében nem korai-e a számítógép
alkalmazása. A legfontosabb az, hogy a géppel való tevékenység ne előzze meg, ne
üsse ki azokat a releváns cselekvéseket, amelyek az adott életkorban fejlesztő
hatásúak. A felnőtt környezet felelősségén múlik annak „kézbentartása”, hogy a
gyerekek játsszanak, rajzoljanak, eleget mozogjanak a szabad levegőn. A gyerek
nem „ragadhat le” a számítógép elé. Ugyanez a veszély a televízió vagy a video
esetében is fennáll. A gyerekek alkatilag nagyon különbözőek. Vannak közöttük,
akiket a mozgás éltet, vannak, akiket a művészetek ragadnak meg: a kézművesség,
az alkotás, a kép, és vannak gyerekek, akik az absztrakcióban már háromévesen is
sokkal előbbre tartanak, mint a többiek. Ezek a gyerekek fognak először leülni a
számítógép mellé, és rájuk kell majd igazán vigyázni, hogy érdeklődésük más
irányú is legyen, hogy eleget mozogjanak, eleget beszéljenek.
Az is érdekes kérdés, hogy miért lett annyira sikeres az
informatika? Ugyanaz erről a véleményem, mint Szent-Györgyi Alberté. Ő
azt állította, hogy a magyarok a világon azért olyan sikeresek és tehetségesek,
mert nagyon jó a képi szimbolikus gondolkodásuk. A számítógép is azért vonzó a
gyerekek számára, mert képi szimbólumaival, magas absztrakciós szintjével és
nagyon komoly háttértudásával (amit akár gondolkodási stratégiának is
nevezhetek) nagyon megragadja a gyerekeket. Izgalmas számukra és szeretik.
– Theisz György: A számítógépet sem kell másnak
tekinteni, mint egyfajta eszköznek, a kezelése is hasonló bármely más
eszközéhez. Éppen ezért nem vagyok nagy híve annak, hogy magát a
számítástechnikát tanítsuk. A számítógép túlbecsülhetetlen értéke, hogy
sikeressé tett újabb magatartásformákat, újabb stratégiákat. Ugyanakkor
veszélyeket is hordoz. A veszély abban van, hogyha ezt a fajta sikert
abszolutizáljuk, ha ezt a fajta sikert tartjuk elsődlegesnek és az összes
eddigit elfelejtjük vagy háttérbe szorítjuk.
– Mit tett az informatika sikeressé?
– Theisz György: Bizonyosfajta gondolkodásmódot,
gondolkodási stratégiákat. Voltak olyan mélyen gondolkodó gyerekek, akik nagyon
sokáig nem voltak sikeresek az iskolában, mert nem tudtak kapásból válaszolni.
Az iskola ugyanis elsősorban azt a gyereket ismeri el, aki gondolkodás nélkül
tud válaszolni, mert az iskolát alapvetően a „válasz” érdekli. Ennek nagyon
komoly hagyományai vannak. Az a gyerek, aki mélyen gondolkodik, ebben az
iskolarendszerben nem vagy csak alig sikeres. Most is sok olyan gyerekkel
találkozunk, aki az iskolában alapvetően nem nagyon sikeres, de a számítógépes
környezetben kimagasló, elképzelhetetlenül nagy intellektuális teljesítményt
nyújt azért, mert gondolkodási stratégiája – ami döntően örökletes és nagyon kis
részében tanult – jól illeszkedik a számítógépes környezethez. A számítógép
sikereket hoz a gyerekeknek: újabb, eddig kevéssé sikeres csoportoknak, másfajta
gondolkodási stratégiákkal, személyiségjegyekkel rendelkező tanulóknak ad esélyt
arra, hogy kibontakozzanak, hogy sikeresek tudjanak lenni.
Vajon mi irányítja az iskolai informatikát? Sajnos azt hiszem,
hogy a szegénységünk. Tudjuk, hogy lépéshátrányban vagyunk, és ezt megpróbáljuk
intellektuális teljesítménnyel kompenzálni. Szeretnénk lépést tartani, de az
ehhez szükséges feltételek megteremtése meghaladja az erőnket, ugyanakkor látunk
egy olyan mintát, amelyet a szellemi kapacitásunkat tekintve bőven
elérhetnénk.
– Többször elhangzott, hogy itt van az új technika, amely
betört az oktatásba is, és sikereket hoz az egészséges és kevésbé egészséges
gyerekek számára egyaránt. Eddig inkább az informatika alkalmazásának fejlesztő
hatásait elemeztük. A NAT szerint az informatika tantárgyként lép be, amelynek
már az 1–6. évfolyamon is kemény követelményei vannak. Hogyan érvényesül az
informatika tantárgy és/vagy alkalmazás mérlege? Alkalmazás vagy egy jól
kipipálható tantárgy lesz az informatika?
– Farkas Károly: Az informatika tantárgy és/vagy
tanítandó műveltségi terület évek óta nem tölti be azt a szerepet, amit be
kellene töltenie, de még sajnos azt sem, amit betölthetne. Hazánk ezen a téren
szegény, de a szegénységet egyáltalán nem arra értem, hogy kevés vagy rossz
számítógépünk van. A hátrányt abban érzem, hogy az oktatásirányítás ezen a téren
nem sokat tesz. Voltak fejlesztési programok, amelyek abban merültek ki, hogy
kaptak az iskolák gépet, esetleg még néha akadt egy-egy továbbképzési
programajánlat is, de a pedagógusok felkészítése terén még mindig csak ott
tartunk, hogy valamiféle szakmai képzésen vesznek részt a tanárok, ahol
megtanulják a valahányadik szövegszerkesztő használatát. Az informatika
pedagógiája terén még mindig nagyon kevés a tudományos munka.
– Gyakorta állítják szembe az informatika szűk tantárgyi
felfogását azzal a szemléletmóddal, amelyben az informatika áthatja a
tanítás-tanulás egészét. Valójában milyen különbség van a két értelmezés
között?
– Farkas Károly: Induljunk ki abból, hogy az
informatikát az információkezelés tudományaként és technikájaként értelmezzük.
Ha a teljes tanítási folyamatot áthatná az informatika, ez ideális és szép
volna. Jó lenne, ha minden tanító, minden tanár használná az informatikát. A mai
pedagógusok egy része erre nem képes, és talán soha nem lesz képes, mert az
informatika műveléséhez valamiféle speciális gondolkodási mód, stratégia kell,
ami hiányzik. Mivel van informatikatanár, ezért szükség van egy informatika
tantárgyra is, és ez fordítva is igaz.
– Kiknek az érdekeit szolgálja az az informatika
tananyag, amely ma rögzített – vagy rejtett – tantervként az iskolában
megvalósul?
– Farkas Károly: Leginkább a munkaerőpiac érdekeit.
Szinte minden iskolában – általános és középiskolában egyaránt – jelenleg magát
a gépet, az IBM személyi számítógépet (!), illetve konkrét szoftvereket
tanítanak, és erre ösztönöz a NAT is. A szülők véleménye is ez: a munkahelyükön
látott példákból kiindulva azt mondják, hogy a jövő emberének elsősorban fontos
tudnia, hogyan tud egy szöveget szépen megírni. Mintha jelenleg hazánkban csakis
banktisztviselőket és titkárnőket akarnánk képezni! Hogy miért? A félreértett
praktikum miatt, amit egyáltalán nem kompenzál egy tudományosan megalapozott
oktatásirányítás.
– A Művelődési és Közoktatási Minisztérium
Internet-programját minden gazdag ország megirigyelhetné. Befogadóképes-e a
magyar pedagógustársadalom, a magyar iskola arra az óriási informatikai
programra, amelyre nemsokára sok milliárd forintot költ az ország?
– Farkas Károly: Messze nem annyira, mint amennyire
szeretnénk. Hadd idézzem a franciák példáját: az informatika terjesztésére
fordítható pénzösszeg legnagyobb hányadát a pedagógusok felkészítésére szánták,
a következő nagy hányadot a szoftverek vásárlására, a legkisebb részarányt pedig
a gépek vásárlására költötték. Hazánkban nem először történik meg, hogy
megérkezik az eszköz, de felkészületlen a pedagógus. A minisztériumnak már
sokkal előbb meg kellett volna szerveznie a posztgraduális képzéseket az
Internet pedagógiai alkalmazására. Tegyük fel, hogy az iskola a gépek mellé
bérelt vonalat is kap, így fenntartási gondjai nem lesznek. A diák szívesen
odaül a géphez. De hogyan tartunk órát? Milyen új lehetőséget ad az Internet?
Hogyan változnak módszertani szokásaink?
Óriási igény és várakozás van a pedagógustársadalomban, és
biztos, hogy a helyi kezdeményezésekben részt vevő, az önképzésre vállalkozó
értelmes pedagógusok nagyon sok mindent kihoznak ebből a lehetőségből. Mégis
nyilvánvalóan hatékonyabb lenne az alkalmazás, ha pedagógiailag megalapozottabb
volna az előkészítés. Nem elég a géphez juttatásban megnyilvánuló segítség, a
pedagógiai szakmai előkészítés is feltétlenül szükséges lenne!
Ami pedig az informatika megjelenését az 5–6. évfolyamokon és
nevetségesen alacsony óraszámait illeti, döbbenetes ostobaságnak tartom a
társadalom és a pedagógia részéről, hogy nem veszi észre, hogy az informatika a
gyerekek számára a tantárgyak kedveltségi sorrendjében az első helyen áll. Végre
van egy olyan oktatási mód, egy olyan eszköz, amelyet szeretnének a gyerekek,
amiért ujjongnak, rajongnak. Most ezt ugyan tudomásul veszik az óraszámokról
döntő szakemberek, de csak módjával engedik meg a gyerekeknek, hogy örüljenek!
Az az informatika-tananyag, amelyet ma az iskola közvetít, nem a gyerek valós
szükségleteit elégíti ki, hanem annak csak egy nagyon parányi részét. Kevés
helyen van lehetőség a robotikával, a videóval, az információtechnika további
részeivel való játékra. Kevés idő jut arra, amit napjainkban talán a legjobb
hatásfokkal és a legolcsóbban az informatikai eszközök segítségével
valósíthatunk meg: a felfedezés, a tudományos jellegű kutatás, a komplex alkotás
örömének megéreztetése. Az informatika oktatása során kialakítható helyes
technikaszemlélet segít az emberi értékek megőrzésében, alkotó
továbbfejlesztésében is. Szücs Ervin technikája az én értelmezésemben az egyik
leghumánusabb tudomány.
– Theisz György: Farkas Károly említette, hogy az üzlet
befolyásolja az iskolát. A számítógép-beszerzésben pedig még inkább pénzügyi
szempontok alapján dönt egy iskola, a pedagógiai szempontok nagyon gyakran
másodrangúak lesznek. Mivel a szülők jelentős része nem tudja megvenni
gyermekének ezt a technikát, elvárja, hogy az iskola vegye meg, az iskola
biztosítsa a számítógépeket. Ennek számos olyan következménye van, amelyekre az
ember nem is gondol. Például a szülő nem szereti, ha a gyerek élvezi a
számítógép-használatot, mert azt mondja, hogy a gyereknek tanulni kell. A
tanulás azonban a szülő szerint nem élvezet, tehát élvezetről szó sem lehet.
– A szülők akarata, igénye nem játszik szerepet abban, hogy
az alkalmazás, a szemlélet nem tud jobban elterjedni az iskolában?
– Theisz György: Azt, hogy az iskolában mit csináljunk,
részben tanterv írja elő, részben pedig – bár nem mindig lokalizálhatók ezek az
információforrások – az iskolának elég keményen tudomására hozzák, hogy mit kell
tennie. Konkrét formájában senki nem látja az informatika célját, senki nem
látja azt, hogy ez hova vezet. Ezért nem nagyon örülök annak, hogy a
számítástechnika, az informatika tantárgy lett, és lesz a jövőben is, mert úgy
gondolom, hogy ezáltal nagyon fontos varázsát veszíti el.
Az iskolai informatikaoktatás hatékonysága nehezen mérhető. A
tanuló már réges-rég befejezte az iskolát, amikor kiderül, hogy a
bizonyítványában szereplő jegyektől függetlenül sikeres lesz-e vagy sem. Van
olyan gyerek, aki az iskolában kimondottan sikertelen, szinte átkínlódja magát a
tanéveken, és a végén mégis rendkívül sikeres emberré válik, mert az iskola nem
egészen azt modellezi, ami az élet. Azt gondolom, ilyen értelemben nem nagyon
szerencsés hatékonyságorientáltan gondolkodni ezekről a kérdésekről.
– Farkas Károly: Hadd idézzek egy meglepő felmérési
eredményből. Több mint hatszáz gyermeket vizsgáltunk meg egy japán teszt magyar
adaptációjával. Az eredmények nemzetközi összehasonlítása elgondolkodtató.
Magyarországon a gyermekek jobban értenek a számítógéphez, mint a japánok. (Ez a
tény jólesik nemzeti büszkeségünknek.) A számítógépes játékot viszont kevésbé
élvezik, mint az amerikaiak vagy a japán gyerekek. Meglepő ez az eredmény, de
elég kézenfekvő a magyarázat: a magyar gyerekek nem jutnak hozzá olyan nagyszerű
játékokhoz, mint a japánok vagy az amerikaiak. Azt is megtudtuk, és persze
örömmel nyugtáztuk, hogy a magyar gyerekek kreativitása az átlagosnál jobb.
Amiben viszont utolsók lettünk ezen teszt szerint, az az empátiakészség. Azóta
is gondolkodom ennek az okán. A magyar diákok miért nem empatikusak, miért csak
alig-alig képesek a beleérzésre mások gondolkodásába? Pedig hipotézisünk szerint
a számítógép ezt a készséget fejleszti. Hiszen ahhoz, hogy a géppel
kommunikáljunk, másfajta gondolkodási módot kell átvenni, a gép „agyával” kell
gondolkodni. Tulajdonképpen, amikor a számítógéppel folytatunk párbeszédet, azt
gyakoroljuk, hogy nem minden úgy történik, ahogy azt az egyén elképzeli. Úgy
kell „fogalmaznunk”, hogy az információ vevője, a számítógép azt megértse. Tehát
a számítógép-használat az empátiakészséget is fejleszti. Persze az is igaz, hogy
a magyar otthonok gyerekszobáiban még nem megszokott a számítógép, így – talán
„szegénységünkből” adódóan – mi elsősorban az iskolai számítógépes szokások
alapján vizsgálódhattunk.
– Theisz György: Annak, hogy ennyire empátiaképtelenek a
gyerekeink, nem az informatika a legalapvetőbb oka, hanem az iskolarendszerünk
értékelési, ha úgy tetszik, értékszemlélete. Semmit nem kell ugyanis igazán
tudni, érteni, csak azonnal, lehetőleg „gomblenyomós gyorsasággal” kell tudni
válaszolni. Ezt ismeri el, ezt értékeli sokra az iskola. A gyerek ma eltávolodik
az oktatás tárgyától és szinte csak a memoriterre koncentrál. A nyugati oktatási
modell odaviszi a gyereket a problémához, „felfedezteti vele”, és a tanítás
során elsősorban a probléma megoldásával foglalkozik. Mi viszont azt tesszük,
hogy elmondjuk az igazságot, és ezt az igazságot meg kell tanulni.
– Létezhetne tehát az informatikának egy olyan
interpretációja az iskolában, amelyik nem feladatközpontú, hanem
fejlesztésközpontú lenne? Amelyikben nem az lenne a lényeg, hogy milyen
programnyelvet tanul meg a gyerek és hogy tudja kezelni az Excelt, hanem
rendkívül komoly fejlesztésen vinné keresztül? Tehát az informatika személyiség-
és képességfejlesztő, kreativitást fokozó szerepe dominálna?
– Theisz György: Elképzelhetőnek tartom, de azt nem
hiszem, hogy ez a képzési forma képes lenne az iskolai rendhez illeszkedni.
Elsősorban azért nem, mert az iskola osztályoz. Az iskolában minden olyan
dolognak helye van, amit egy-két tucat órában taníthatónak gondolunk, és
objektívnek álcázható módszerekkel lehet minősíteni. Ilyen az osztás, a szorzás,
az összeadás, az egyenletrendezés stb. Ha egy elsős tanító néni azzal kezdené,
hogy a ceruza úgy működik, hogy benne van a grafit és cédrusfából van, hogy
könnyen legyen hegyezhető, elmondaná, hogy irón... és így tovább, akár fél év is
eltelhetne úgy, hogy értelmesen töltenék el az időt. Holott csak annyi lényeges,
hogy a ceruza nyomot hagy a papíron. A számítástechnika-órákon DOS-t, hardvert
és mindenféle fölösleges ismereteket tanítunk. Pedig egy szövegszerkesztőről
első közelítésben elég annyit tudni, hogy egy intelligens írógép, mert egyrészt
nem kell javítófestékezni a képernyőn, másrészt megjegyzi, amit írtunk. Teljesen
fölösleges például tudni azt, hogy mi van fizikailag vagy logikailag a
szövegszerkesztő programok hátterében. A fölösleges ismeretek halmazával a mi
iskolarendszerünk nagyon nehezen fog megküzdeni.
– Mi most „tantárgyiasítottuk” az informatikát. A francia
közoktatásban például nincs informatika tantárgy, csak alkalmazás van, már az
alsó tagozaton is. Szinte minden iskolának van valahol testvériskolája az
országon belül vagy külföldön, amelynek bemutató füzetet készít a saját
városáról. Elsőtől negyedik osztályig több ilyen füzet is készül. Hogyan? Az
informatikával mint eszközzel. A gyerekek adatokat gyűjtenek, felfedező sétát
tesznek a lakóhelyen, fényképeket készítenek, az iskolai könyvtárban versek,
novellák után kutatnak, térképeket olvasnak, rajzolnak. Technikaórán elkészítik
az album borítóját és annak logóját. Amikor összegyűlt a sok hasznos anyag, a
kicsik a számítógépterembe mennek és egyszerű szövegeiket a gép (és a tanító)
segítségével megírják. Így születik meg a füzetsorozat, vagy akár az
iskolaújság, anélkül, hogy megtanulnák, mi működteti a gépet. A füzet
készítésével a gyerekek osztályzásos számonkérés nélkül, tucatnyi képesség
fejlesztésével végigmennek az informatika legfontosabb „állomásain”. Nagyon jó
lenne, ha a magyar iskolákban inkább ez a szemlélet, ez az alkalmazás terjedne
el a megfelelő tantárgyi képességfejlesztő programok, a multimédia, az Internet
igazi használatával! A NAT informatika műveltségterületére megfogalmazott
tartalmak, követelmények viszont inkább a jól számon kérhető tantárgy irányába
mutatnak.
– Farkas Károly: Az informatika alkalmazásának, az
informatika társadalmi elterjedésének ütemét figyelembe véve rövid időn belül
számos olyan terület lesz, ahol a DOS-t és a konkrét szoftvereket már semmire
sem lehet használni. Ha viszont a francia példát követnénk, akkor elképzelhető,
hogy egy sokkal rugalmasabb, érzékenyebb alkalmazó, felhasználó válna a diákból.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy az előttünk álló egy-két évtizedes perspektívát
figyelembe véve jó vonalon vagyunk-e, jól sáfárkodunk-e azokkal az anyagi
erőforrásokkal, szellemi energiákkal, amelyeket most ebbe a nagyon erős
tantárgyasításba fektetünk bele. Bár ez nemcsak az informatika, hanem a teljes
magyar oktatási rendszer problémája, amit éppen az informatika hoz élesen a
felszínre.
– Theisz György: A magyar pedagógustársadalmat rengeteg
kritika érte az elmúlt tíz évben, amire nem szolgált rá. Az, hogy
iskolarendszerünk még létezik, alapvetően a pedagógusoknak köszönhető. Annak a
tanárnak, aki becsöngetéskor bemegy órára, mert hatéves kora óta ezt teszi. Úgy
gondolom, hogy ezen nagyon komolyan el kellene gondolkodnia az
oktatásirányításnak. Ez a pedagógustársadalom szinte bármit hajlandó
végrehajtani, méghozzá elképesztően olcsón, ha a célokat többé-kevésbé
tisztességesnek érzi. Ugyanakkor ez a pedagógustársadalom egyre kevésbé vihető
továbbképzésre, mert egyszerűen nem tud megélni. Egyre kevésbé fogékony a
világra, mert nem ezt várja el tőle sem a társadalom, sem a szülők. Ez a
legnagyobb értelmiségi réteg egyre bizonytalanabb helyzetben van
egzisztenciálisan is, lelkileg is és szakmailag is, hiszen a pedagógiába ma
mindenki beleszólhat. Ugyanakkor egy adott cél érdekében még ma is pillanatok
alatt összeszerveződik egy lelkes tanári csapat, tehát a potenciális lehetőség
ebben a rétegben megvan a fejlődésre. Csak az a kár, hogy hajlandóságukkal már
túlságosan sokat és sokszor éltek vissza. Ráadásul most a cél sem világos. Pedig
ha valaki értelmes célokat fogalmaz meg és elviselhető helyzetet teremt, akkor
bármit el lehet érni, bármit véghez lehet vinni elég jó hatékonysággal. Akár
konkrétan az Internet bevezetése is lehet a cél!
Mindenképpen tudomásul kell venni, hogy az iskolák életébe
nagyon keményen beleszól az önkormányzat (a fenntartó), leginkább pénzügyi
szempontból. Emiatt az iskolák között soha nem látott különbségek vannak. A
gazdag iskolák (elsősorban a szakképző intézmények) nagyon sokszor nem győzik
elkölteni, sőt, néha elszórni a pénzt. A legkorszerűbb – sokszor az oktatási
folyamaton túlmutató és fölösleges – technikai eszközöket is be tudják szerezni.
Ugyanakkor vannak általános iskolák, amelyek csupán két párhuzamos osztállyal
működnek és mégis rendkívül hatékonyak azért, mert családias, tanulásra ösztönző
légkört tudnak teremteni. Ennek ellenére annyira „szegények”, hogy személyi
számítógépről nem is álmodhatnak, legfeljebb néhány elavult C16-os „házi
számítógépük” van. Azt is tudomásul kell vennünk, hogy az ilyen szélsőséges
helyzetekben a kollégák is szélsőséges szemléletmódot kezdenek képviselni.
– Úgy tűnik, hogy az informatika iskolai alkalmazása terén
nem állunk jól. Az informatika kemény, tantárgyiasított változata az általános,
és ritka, üde kivétel egy-egy olyan iskola, ahol az informatikát értelmesen
alkalmazzák. Vajon miért?
– Theisz György: Botorság lenne a dolgot egyetlen okra
visszavezetni, de azt hiszem, hogy egynek döntő szerepe van. Igazából a
társadalmunk nem szkriptomán, hanem azt kéne mondanom, hogy még mindig pennomán,
tehát nem elég, hogy írás, de kézírás legyen. Ez a szemlélet nagyon ellene
dolgozik az informatika alkalmazásának, a gép eszközként történő kezelésének. A
sok apró ok pozitív visszacsatolással egymás hatását erősíti, és egyszerűen
félrebillenti a tantárgy/alkalmazás egyensúlyát.
– Ezek szerint az informatizáció a magyar társadalomban
általában jobban terjed, mint az iskola világában? Hiszen az átlagembert is
eufóriával tölti el, hogy a bankszámlájáról most már egy kód lenyomásával,
telefonon tud pénzt utalni, hogy az intranetek kezdenek a városokban kiépülni, a
társadalom megy az egyre szélesedő informatikai alkalmazások irányába.
Ugyanakkor az iskola görcsösen ragaszkodik a jól számon kérhető, jól körülírható
informatika-tananyag megtanításához. Valóban ez a kettősség áll fenn?
– Theisz György: Sajnos nagyon kevés olyan iskola van,
amelyik az „alkalmazás–tantárgy” két véglete között a középúton halad. Ez a
középút ugyanis labilis. Nagyon gyakran a véletlenen vagy éppen az igazgató
ügyeskedésén múlik az, hogy az iskola hova jut, nem pedig a pedagógiai munkán, a
pedagógiai következetességen. Természetesen egy olyan iskolában, amelyikben két
C16-os gép van, nem lehet az informatika alkalmazói szemléletét megvalósítani.
Tehát a szegénység drága, rettenetesen drága. Ugyanakkor a törvény előírja a
NAT-ot, az pedig a PC-kre, sőt, a Microsoftra épít.
– Tehát valójában Bill Gates határozza meg azt, hogy
milyen legyen a magyar informatikai oktatás tartalma, szemlélete?
– Theisz György: Azt tudom mondani, hogy döntő
befolyással van rá. Már 1984-ben az első iskola-számítógépünkkel, a HT-1080Z-vel
is Microsoft-szoftvert hoztunk be, zömében ma is Microsoft operációs rendszerük
van és az e-mail is Microsoft-rendszerrel jön be. Ugyanez a helyzet a legtöbb
európai országban is.
– Miért ne vihetné el éppen az Internet az iskolát az
általunk jónak ítélt alkalmazói szemlélet irányába?
– Páli Judit: Talán közelítsük meg a kérdést a
szabadidős tevékenységek irányából! Jó lenne, ha egy játékos szemlélet hatná át
a gyermekek számítógéppel való foglalatosságát. Nem a számítógépes játékokra
gondolok, hanem arra a játékos és egyben kreatív szemléletre, amit a francia
kisiskolások példája mutatott. Játsszunk lehetőségeinkkel, hogy a világ dolgait
összefüggésbe hozzuk a gép alkalmazási lehetőségeivel! Az új technikának
köszönhetően ismerjük meg a másik várost, szerezzünk új barátokat! Ha az iskola
biztosítja ehhez az eszközfeltételeket és a pedagógiai környezetet is lazán
kezeli, továbbá nem szűkíti merev tantárggyá a számítógépes tevékenységet, akkor
olyan végtelen szabadságot és egy olyan játékos szemléletet adhat, amely az
alkalmazói attitűdöt maximálisan kibontakoztatja. A legkisebbek korcsoportjában
– talán éppen azért, mert még nincs tantárgyiasítva az informatika – manapság is
inkább az alkalmazás, az eszközhasználat dominál. A szoftver megválasztásában és
a géphasználat játékos, fejlesztő körülményeinek biztosításában viszont döntő a
pedagógus felelőssége.
– Beszélgetésünk fő témája az informatika tantárgy,
illetve alkalmazás viszonyának kérdése. Hogyan tudná maga a pedagógus ezt a
technikát – a meglevő feltételek mellett – mégis kreativitást fejlesztővé tenni
és az alkalmazói oldalt erősíteni?
– Theisz György: Máris látszik, hogy nem
táblázatkezelőt, nem adatbázis-kezelőt, nem szövegszerkesztőt kellene tanítani,
hanem legfeljebb adatbázis-kezelést, táblázatkezelést, szövegszerkesztést. 1987
óta jómagam 30-féle szövegszerkesztővel dolgoztam, bár volt olyan, amelyikkel
csak egyszer-kétszer. Nincs értelme egyetlenegyet megtanítani. Magát a funkciót
kellene tanítani és a nyomtatott vagy elektronikus segédanyagok, „puskák”
kezelését.
Abban pedig, hogy az informatika a tantestület mindennapjaiba
is belépjen, az igazgató tudna leginkább segíteni. Például azzal, hogy az
igazgató nem fogad el kézzel írt dokumentumokat a tanártól. Ilyen apró dolgokon
múlik legtöbbször az informatikai szemléletmód elterjedése, sikere.
– Ez a beszélgetés egyértelművé tette, hogy az
informatizáció szempontjából a gazdaság bizonyos szféráihoz képest a pedagógia,
az iskola világa erős fáziskésésben van. Számos példa mutatja, hogy az
informatika pedagógiai tartalommá transzformálódhat, amennyiben ezt egy
iskolavezető valamilyen szinten befogadja. Ha az iskolában csupán két-három
tanár hobbija az informatika, és ez sajátos szemléletként nem hatja át az iskola
légkörét, akkor nem válhat a tanítás-tanulás folyamatát meghatározó
rendszerelvvé. Ahhoz, hogy az informatika kiszabadulhasson a szűk tantárgyi
keretekből, nélkülözhetetlenül szükséges, hogy az információkkal való bánni
tudás, az információs társadalomban való létezés technikáinak megtanítását az
oktatási intézmény egyik fontos pedagógiai feladatként építse be pedagógiai
programjába. A mai helyzeten igazán akkor lehet javítani, ha az informatikai
szemléletmód a legelemibb szinten a vezetés számára is nyilvánvalóvá válik, ha
az informatika alkalmazása az iskola mindennapi életében is természetes elemként
jelenik meg. A társadalom és a gazdaság informatizációjának üteméből arra
következtethetünk, hogy az iskolának nincs sok ideje a tétlenkedésre.
Szerkesztette: Kőrösné Mikis Márta