informatika
Mindennapi gyakorlatunkban megnövekedett az információ társadalmi szerepe, és felértékelõdött az informálódás képessége. Az egyén érdeke, hogy idõben hozzájusson a munkájához, az életvitele alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljának megfelelõen feldolgozni és alkalmazni. Ehhez el kell sajátítania a megfelelõ információszerzési, -feldolgozási és -átadási technikákat, valamint az információkezelés jogi és etikai szabályait (információk átvétele, bizalmas kezelése stb.).
E gyorsan változó, fejlõdõ területen nagyfokú az ismeretek elavulása is, ezért különösen fontos, hogy a tanulónak igénye legyen informatikai ismereteinek folyamatos megújítására.
A felkészítés fõ területei:
a számítógépes ismeretek,
a könyvtári informatika,
az információkezelés technikai oldala (az információszerzés, -feldolgozás, -tárolás és -továbbítás fizikai megvalósításai – lásd a Technika fejezetben),
a tömegkommunikáció (lásd a Mûvészetek Mozgóképkultúra és médiaismeret címû fejezetében).
Az utóbbi évtizedekben zajló információs forradalom sokrétûen hat mindennapjainkra. Az elektronikus adatkezelõ eszközök fejlõdésének és elterjedésének hatására kibõvült az ember módszer- és eszköztára, a megoldható problémák köre. Az új eszközök közül sokoldalúságával és hozzáférhetõségével kiemelkedik a számítógép, mely önmagában is, de fõleg számítógépes hálózatra kapcsolva újszerû problémamegoldási lehetõségeket biztosít. E tudás jelentõs része napjainkra az alapmûveltség részének tekinthetõ. Az idevágó ismereteket foglalja össze a számítástechnika.
A korszerû iskolarendszerben az iskolai könyvtár forrásközponttá válik. Gyûjteménye széleskörûen tartalmazza azokat az információkat és információhordozókat, amelyeket az intézmény oktatásában hasznosít, befogadva, felhasználva a különféle rögzítési, tárolási és keresô technikákat. A könyvtár használata minden ismeretterületen nélkülözhetetlen, hiszen informatikai szolgáltatásai az iskolai tevékenység teljességére irányulnak. Használatának technikáját, módszereit – az önálló ismeretszerzés érdekében – a tanulónak el kell sajátítania. Ezt a mûveltségkört nevezzük könyvtári informatikának.
számítástechnika
Általános fejlesztési követelmények
1-6. évfolyam |
7-10. évfolyam |
a) Ismerkedés a számítógépes környezettel. b) Képesség a számítógéppel való interaktív kapcsolat tartására. |
A) Érezze magát otthon számítástechnikai környezetben. B) Tudja kezelni a számítógépet és perifériáit felhasználói szinten. |
c) Tudja, hogy az átlagos hétköznapi tárgyaknál nagyobb értékkel dolgozik, ezért fegyelmezetten kell viselkednie; a használati utasításokat pontosan kell követnie. d) Tartsa be a balesetmegelõzés szabályait. |
C) Ismerje a számítógép könyvtárstruktúráját. Tudja alkalmazni az operációs rendszer és a legfontosabb segédprogramok szolgáltatásait. D) Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait. |
2. Tudjon információt különféle formákban kifejezni; legyen képes a különbözõ formákban megjelenített információt felismerni.
a) Információ kifejezése beszéddel, írással, rajzzal, jelekkel. |
A) A különféle formák jellemzõ alkalmazási lehetõségeinek használata. |
3. Szerezzen tapasztalatokat a hagyományos és az új technológiákon alapuló informatikai eszközök és információhordozók használatában.
a) Tudjon információt szerezni könyvtárból, számítógépes programokból. |
A) Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait; megszerzett információit legyen képes értékelni és használni. |
B) Alkalmazzon olyan számítógépes módszereket, amelyek segítik az információ szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát. |
|
C) Ismerje az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés lehetõségét, módját. |
4. Legyen képes a gyakorlati életben használt legfontosabb írásos formátumok gépi megvalósítására, legyen igénye a mondanivaló lényegét tükrözõ esztétikus külalak kialakítása.
a) Ismerje a legalapvetõbb dokumentumformákat. |
A) Tudjon a számítógéppel kisebb dokumentumokat létrehozni. |
5. Legyen képes az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert módszerek és eszközök közül a megfelelõket.
a) Találkozzon problémákkal, melyeket kalkulátorral, számítógépes (oktató) programokkal tud megoldani. |
A) Legyen képes problémáját elég pontosan megfogalmazni ahhoz, hogy a számítógép segítségével érdemben tudja segíteni annak megoldását. |
6. Ismerje fel és tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi életben és az iskolában elõforduló tevékenységek algoritmizálható részleteit.
a) Ismerjen fel egyszerûbb algoritmusokat. |
A) Adott feladat megoldásához tudjon algoritmus(oka)t tervezni és megvalósítani. |
7. Tudjon egyszerûbb folyamatokat modellezni, a paramétereket módosítani.
a) Játékprogramokban a szabályozó eszközök hatásának megfigyelése. |
A) Figyelje meg a paraméterek módosításának hatásait. Megfigyeléseit tudja megfogalmazni. |
8. Alkalmazzon tantárgyi, könyvtári adatbázisokat. Tudjon adatbázisban keresni.
a) Lásson könyvtári nyilvántartást. |
A) Nyilvántartásban tudjon keresni (kézzel, szövegszerkesztõvel, adatbáziskezelõvel). Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat (adatokat). |
9. Ismerkedjen az informatika és a társadalom kölcsönhatásával.
Számítógépes ismeretek
A számítógép és környezete. |
Logikai játék, rajzolás számítógéppel. 1b; 7aKészségfejlesztõ tantárgyi programok használata. 1a-d; 3a |
Ismerje a számítógép üzemeltetési rendjét, egészség- és balesetvédelmi elõírásait. Programok futtatása. |
Informatikai alapfogalmak elõkészítése. |
Jelek (morze, titkosírás, piktogramok; kotta és szolmizálás) értelmezése. 2a |
Lássa meg a kapcsolatot az információ különféle megjelenési formái között. |
Algoritmusok szöveges, rajzos megfogalmazása, visszafejtése. |
Algoritmusok felépítése, végrehajtása. 6a; 9 Telefonálás érmével, kártyával. Teafõzés. Számkitalálós játék, hamis pénzérme kiválasztása. Hogyan keressünk meg egy szót a szótárban? |
|
Számolás kalkulátorral.
A helyes nagyságrend érzékelése. |
A kalkulátor használata. 5a Verseny (idõre, illetve pontosságra): egy feladat kiszámolása fejben, írásban, kalkulátorral. Nem tízes rendszerû mértékegységek átváltása (óra/perc, inch/cm). 5a; 6a |
A mûveletvégzés helyes sorrendje a kalkulátoron. |
A számítástechnika alapjai
Számítástechnikai eszközök kezelése. |
Billentyûzet, monitor, lemezmeghajtók, lemezek, nyomtató, egér kezelése. 1A,B |
A számítógép fõbb egységeinek felismerése, funkciói. |
Informatikai alapfogalmak. |
Bit, byte, kód, program, (adat)állomány. 1A |
Adat, jel. |
A számítógépek története (gép, automata, számítógép). Az informatika magyar vonatkozásainak ismerete. |
Gyûjtsön a számítógépek és a számítástechnika történetére vonatkozó adatokat lexikonokból, kézikönyvekbõl. 2A; 3A; 9 |
Az Operációs rendszer használata
Az iskolában használatos operációs rendszer alapfokú ismerete. |
Állományok másolása, adott könyvtárszerkezet létrehozása lemezen, lemez formázása. 1C,D |
Az alapfunkciók céljának ismerete és alkalmazása. |
Segédprogramok használata. |
Keresõ, vírusjelzõ programok. 1C |
Oktatóprogramok futtatása
A számítógép használata a tanulásban, az ismeretszerzésben. |
Szemléltetõ, gyakoroltató, készségfejlesztõ, modellezõ, oktató programok használata. 7A A menük használata (magyar nyelven). 1A; 3A |
Legyen gyakorlata programok futtatásában, a szükséges adatbevitelben és a kapott információk értelmezésében. Szoftver használata help, dokumentáció segítségével. |
Algoritmizálás
Algoritmus leírása szöveggel, rajzzal. |
Hogyan helyezi üzembe a gépteremben a számítógépet? 1A,BSzókitalálós játék, euklideszi algoritmus. 6A |
Algoritmus fogalma. |
Egyszerû algoritmus kódolása. |
Grafikával, szöveggel kapcsolatos programok írása, egyszerû függvények értéktáblázatának elkészítése. 6A |
Legyen képes egyszerû, ismétlõdéseket, elágazásokat tartalmazó algoritmusok értelmezésére, kódolására. |
számítógéppel SEGíTETT Problémamegoldás
Logikai játékok. Véletlen események szimulációja. Egyszerû természeti és gazdasági jelenségek modelljei. |
Számlétra. 1-2 dobókocka szimulálása. Mennyiért árusítsuk az iskolaújságot? 5A |
Szerezzen jártasságot a tapasztalaton alapuló vizsgálatok, illetve a visszacsatolásos tevékenység végzésében. |
Szöveg- ÉS ÁBRAszerkesztés
A szöveg- és ábraszerkesztés jelentése.
Egy szövegszerkesztõ és egy ábraszerkesztõ alapfunkcióinak ismerete. |
Egy kisebb méretû dokumentum tervezése, szerkesztése: meghívó, levél, névjegy, plakát elkészítése. Margók, betûtípus, keresés, csere, másolás, áthelyezés, sorkiegyenlítés. Ábrák rajzolása, kész rajzok módosítása. 2A; 3B; 4A |
Kész dokumentum beolvasása, javítása, a módosított változat mentése, nyomtatása. |
Adatbázis- és táblázatkezelés elõkészítése
Egyszerû keresési feladatok. Kapcsolatok táblázatokban lévõ adatok között. |
Barkochba (gép nélkül!). Adatok gyûjtése, feldolgozása kézzel (házi, iskolai könyvtár; címlista nyilvántartása). 2A; 3A-C; 8A; 9 |
Csoportosítás, rendszerezés. Alkalmazzon különbözõ tantárgyakhoz kapcsolódó adatbázisokat. |
Részletes követelmények a 10. évfolyam végén
(A példákat dõlt betûvel szedtük)
Tananyag |
Fejlesztési követelmények (kompetenciák, képességek) |
Minimális teljesítmény |
A számítástechnika alapjai
Hardver eszközök fajtái, jellemzõi (monitor, scanner, printer; felbontás, tárolókapacitás). |
Ismertebb perifériák használata. 1B |
Ismerje a számítástechnikában használt fontosabb szakkifejezéseket. |
Az ember-gép kapcsolat szöveges és képi segédeszközei. |
Menürendszerek használata (nem kizárólag magyar nyelven). 1A; 3A |
Menühasználat anyanyelven. |
Hír, információ, adat(típusok). |
3A-C; 9 |
Az Operációs rendszer használata
Operációsrendszer-szintû feladatok megoldása, segédprogramok használata. |
Programok indítása (installálása). Programok összehangolt használata. 1C,D Véletlen törlések visszaállítása. Tömörítés, kicsomagolás. Biztonsági másolatok készítése (lemez, könyvtár). |
Az alapfunkciók jártasságszintû használata. |
A hálózat szerepének megismerése. Hálózati alapismeretek. |
Tájékozódás a hálózatban, adatvédelem. 1D Elektronikus levelezés. 3A-C |
Belépés, kilépés. |
Algoritmizálás
Algoritmusok leírása, kódolása. Egy programozási nyelv néhány utasításának ismerete. |
Egyszerû algoritmusok pontos megfogalmazása, programjainak megírása (felszínszámítás; függvény értéktáblázatának elkészítése, kirajzolása; a legnagyobb elem kiválasztása, sorbarendezés; prímszám, oszthatóság). A tervezés, kódolás, tesztelés, javítás folyamata. 6A |
Rövid programok értelmezése. Hibakeresés, módosítás. |
számítógéppel SEGíTETT Problémamegoldás
Folyamatok modellezése. Optimalizálás. Meglévõ programok módosítása, finomítása a problémamegoldás érdekében. |
Visszacsatolásos tevékenység, a paraméterek közötti kapcsolatok vizsgálata (átlagsebesség; ferde hajítás - esetleg közegellenállással is; bankkölcsön részleteinek kiszámítása, populációk együttélése, életjáték). 5A; 7A |
A visszacsatolásos módszer (tervszerû próbálgatás, elemzés) alkalmazása adott probléma megoldására. |
SzöveG- ÉS ÁBRAszerkesztés
A szöveg- és ábraszerkesztõ funkciók fogalmának elmélyítése. Egy szöveg- és ábraszerkesztõ lényeges funkcióinak ismerete. |
Keret, fejléc, lábjegyzet, lapszámozás. Helyesírás-ellenõrzés, elválasztás. Rajz, táblázat beillesztése. 2A; 3B; 4A |
Szöveg átrendezése. Keresés, csere. Különbözõ betûméretek, betûtípusok használata. Önéletrajz és rövid hivatalos levél elkészítése, kinyomtatása. |
Táblázatkezelés
A táblázatkezelés alapfunkciói. Adatbeírás, -módosítás. A függvény, grafikon, diagram, hisztogram fogalma, ezek közötti összefüggések, különbségek. |
Adott feladathoz fejléc készítése. Mit emelnek ki az egyes megjelenítési formák a konkrét adatsorokból? Megjelenítéshez, ábrázoláshoz több forma (számsor, grafikon, diagram) készítése. Konkrét esetben a megfelelõ ábrázolási forma kiválasztása. Egyszerûbb képletek, függvények segítségével számolás a táblázatban. 3C; 5A; 9 |
Adatok adott szempont szerinti összesítése, értelmezése. Diagram, grafikon készítése. Összetartozó adatok közötti egyszerû összefüggések felismerése. |
Adatbázis-kezelés
Keresési és lekérdezési feladatok. Az adatbázis karbantartása. |
Az osztály tanulóinak vagy az európai országok egyes adatainak vizsgálata adatbázis-kezelõ programmal. 3C; 8A |
Adatbázis. Alapvetõ lekérdezési funkciók képernyõn, illetve nyomtatásban. |
Könyvtárhasználat
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK
1-6.évfolyam |
7-10. évfolyam |
1. Használja rendszeresen az iskolai könyvtárat, és igényelje szolgáltatásait. Fokozatosan fejlõdjenek ki könyvtárhasználói szokásai, alakuljon ki használói magatartása.
a) Tudja megkülönböztetni az iskolai könyvtár funkcionális tereit, és tudja használni fõbb állományegységeit. |
A) Más könyvtárak tereiben is tudjon tájékozódni. |
b) Ismerje és alkalmazza a könyvtárhasználat szabályait, és fogadja el a könyvtárban való viselkedés normáit. |
B) Rendszeres, sokoldalú könyvtári tevékenységével alakuljon ki biztos használói magatartása. |
c) Tudja igénybe venni az iskolai könyvtár alapvetõ szolgáltatásait. |
C) Tudja igénybe venni az iskolai könyvtár valamennyi szolgáltatását. |
2. Iskolai feladataihoz és egyéni problémái megoldásához tudja kiválasztani a szükséges dokumentumtípust, és legyen képes gyakorlati felhasználására.
a) A fõbb dokumentumfajták megkülönböztetése formai és tartalmi jellemzõik alapján. |
A) Tudja a különbözõ dokumentumok közül a problémái megoldásához megfelelõt kiválasztani és tájékoztató apparátusát használni. |
b) Megadott szempontok alapján tudjon ismereteket meríteni nyomtatott és audiovizuális dokumentumokból, valamint tömegkommunikációs mûsorokból. |
B) Legyen tisztában a különbözõ dokumentumtípusok és a tömegkommunikációs mûfajok információs értékével. |
c) Lássa, hogy a technikai fejlõdéssel az információk folyamatosan változó információhordozókon jelennek meg. |
C) Szerezzen tapasztalatokat a legújabb technológiákon alapuló információhordozók használatában. |
3. Az iskolai és mindennapi problémahelyzeteknek megfelelõen tudja kiválasztani a könyvtári tájékoztató segédleteket, és legyen képes információkat, információhordozókat keresni belõlük.
a) Feladataihoz és problémái megoldásához tudjon kérdéseket fogalmazni. |
A) Legyen képes feladatát a probléma és az ismeretkör jellegének megfelelõen értelmezni, fogalmakkal pontosan kifejezni. |
b) Tudjon információkat keresni az életkorának megfelelõ segédkönyvekbõl. |
B) Feladataihoz tudja önállóan kiválasztani és használni a problémának megfelelõ segédkönyveket. |
c) Szerzõ és cím szerinti keresés a betûrendes leíró katalógusban. |
C) Információs anyagok keresése a könyvtár katalógusaiból. |
d) A tankönyvek és segédkönyvek irodalom- ajánlásainak használata. |
D) Tantárgyi ajánló bibliográfiák használata. |
4. Rendszeres könyvtári munkával is fejlõdjenek hatékony tanulási módszerei, önmûvelési szokásai.
a) Tudjon feladatához információt keresni egyszerûbb szerkezetû segédkönyvbõl, betûrendes leíró katalógusból, egy-két megadott dokumentumból. |
A) Tudja feladatát a témakör és probléma jellegének megfelelõen könyvtártípushoz, tájékoztató segédletekhez és dokumentumfajtákhoz kötni. |
b) Tények, adatok kiemelése, feljegyzése, a felhasznált forrás fõbb adatainak megnevezése megadott információhordozók szöveges és képi közléseibõl. |
B) Értékelje, rangsorolja az összegyûjtött forrásokat, tudja kiválasztani és feldolgozni a feladat szempontjából megfelelõ(ke)t. |
c) Legyen képes olvasmányairól, ill. egyéb dokumentumokról rövid tartalmi ismertetést készíteni, és errõl vázlat alapján szóban vagy írásban beszámolni. Legyen képes elvégzett munkáját értékelni. |
C) Elemezze, értelmezze, rendszerezze a megszerzett információkat, és vázlat alapján szóban vagy írásban számoljon be a feladat megoldásáról. |
d) Tudjon szabályosan idézni a felhasznált szövegekbõl. |
D) Tegyen eleget a szellemi munka etikai követelményeinek. |
5. Értse meg a könyvtár szerepét, jelentõségét. Váljon igényévé a könyvtárhasználat.
a) Tapasztalatain keresztül ismerje fel a könyvtár gyakorlati hasznát. |
A) Értse meg a könyvtár(ak) szerepét a tájékozódásban, önmûvelésben, a tartalmas kikapcsolódásban. |
b) Az iskolai könyvtár rendszeres használatán túl szerezzen tapasztalatokat a lakóhelyi közkönyvtárban. |
B) Ismerje meg a különbözõ könyvtártípusokat és a könyvtári rendszerbõl eredõ használói elõnyöket. |
c) Tudja, hogy a könyvtáron kívül milyen más információs forrásokból szerezhet ismereteket (tv, rádió, múzeum stb.). |
C) Tudja, hogy a könyvtárak részét alkotják egy átfogó információs rendszernek, és ennek intézményeivel sokoldalú kapcsolatban állnak. |
d) Tudja, hogy az új technológiákon alapuló informatikai eszközök kibõvítik a hagyományos könyvtári tájékoztatás kereteit. |
D) Ismerje a könyvtári adatbázisokból, számítógépes hálózatokból való információszerzés lehetõségét, módját. |
ÁLTALÁNOS KÖNYVTÁRHASZNÁLATI ISMERETEK
Az iskolai könyvtár szolgáltatásai, használati rendje, szabályai. A lakóhelyi (vagy a legközelebbi) közkönyvtár megismerése. |
Használja rendszeresen az iskola könyvtárát és látogassa a lakóhelyi közkönyvtárat. 1b-c; 5a,b Igazodjék el a szabadpolcos állomány rendjében, tudja azt használni. 1a; 5a |
Ismerje az iskolai könyvtár használati szabályait, igazodjék el a könyvtárban. |
Dokumentumismeret
Nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumtípusok (könyv, folyóirat, hanglemez, - kazetta, diakép, videofilm) és jellemzõik. A nyomtatott dokumentumok szöveges és nem szöveges részei. A könyv formai elemei, belsõ tartalmi egységei (bevezetés, fejezetek, tartalomjegyzék). A sajtótermékek (napi-, hetilap, folyóirat) formai, szerkezeti jellemzõi (gyermek-, ifjúsági lapokon, napilapokon és mûsorfüzeteken bemutatva). |
Tudjon információkat meríteni a nyomtatott dokumentumok szöveges és nem szöveges részeibõl (kép, illusztráció, ábra, táblázat) és a nem nyomtatott információhordozókból. 2a,b Átlapozással és a tartalomjegyzék használatával tudjon eligazodni a nyomtatott dokumentumokban. Olvasmányaiból rövid tartalmi ismertetés készítése, valamint ajánlás fogalmazása kortársai részére. 4a-c |
Segítséggel tudjon tájékozódni az információhordozók tartalmában. |
A könyvtári tájékozódás segédeszközei
Direkt tájékoztató eszközök: enciklopédiák, lexikonok, szótárak. Indirekt tájékoztató eszközök: a betûrendes katalógus. |
Információk keresése segédkönyvekbõl (gyermekenciklopédia, általános lexikon, szótár). 3b; 4a Keresés a betûrendes leíró katalógusban szerzõ és cím szerint. 3c |
Az ábécé alkalmazása a lexikon és az enciklopédia használatában.
Tudjon keresni (segítséggel) a betûrendes leíró katalógusban szerzõ és cím szerint. |
A szellemi munka technikája, önálló ismeretszerzés
Témák feldolgozása könyvtári segédeszközök és dokumentumok felhasználásával. |
Iskolai feladataihoz és problémái megoldásához legyen képes: kérdéseit pontosan megfogalmazni; 3a használni a könyvtár megadott segédeszközeit; 3b; 4a egy-két rövidebb forrásból ismereteket meríteni, a szerzett információkat jegyzeteléssel rögzíteni, a forrásokat megjelölni; 4b a feladat megoldásáról – vázlat alapján – beszámolni szóban vagy írásban. 4c-d |
Egyszerû feladat megoldása megadott forrással. |
Általános könyvtárhasználati ismeretek
Információs központok, könyvtárak, adatbankok. Az alapvetõ könyvtártípusok (nemzeti, szak-, iskolai, közkönyvtár) és azok fõbb sajátosságai. |
Tudja, hogy problémáival, igényeivel (szakmai, közhasznú ismeretszerzés, mûvelõdés, szórakozás) melyik könyvtártípushoz forduljon. 1A-C; 4A; 5A-C |
I smerje a lakóhelyi (vagy a legközelebbi) közkönyvtárat. |
Dokumentumismeret
A különbözõ dokumentumfajták (könyv, sajtótermékek, audiovizuális dokumentumok, mágneses adathordozók) szerepe a szaktárgyi ismeretszerzésben, valamint a köznapi élet egyéb területein. Az idõszaki kiadványok (napi-, hetilap, folyóirat, évkönyv) rendszeres, gyakorlati használatának jelentõsége a tájékozódásban. Tömegkommunikációs mûsorok (tv-, rádiómûsorok kazettái) a könyvtárban. |
Iskolai feladataihoz és egyéni problémái megoldásához tudja kiválasztani a szükséges dokumentumokat, és legyen képes gyakorlati felhasználásukra. 2A,C; 4A Legyen képes a nyomtatott dokumentumok tájékoztató apparátusának (tárgymutató, névmutató, irodalomjegyzék) használatára. 2A Különbségek és hasonlóságok megállapítása a sajtótermékek és más tömegkommunikációs források (rádió-, tv-mûsorok) információs tartalma és szerepe között. 2B |
Tudjon feladataihoz (segítséggel) dokumentumokat választani, és legyen képes használatukra. |
A könyvtár tájékoztató segédeszközei
A kézikönyvtár tájékozódásban betöltött szerepe, használati jellemzõi Fõbb könyvtípusai: lexikon (általános, szak-, életrajzi); enciklopédia; szótár (egynyelvû, kétnyelvû, általános, szak-); kézikönyv; egyéb eszközök (adattár, statisztika, kronológia). A bibliográfia szerepe a tájékozódásban, csoportosítása. Katalógusok: szakkatalógus, tárgyszókatalógus. Közhasznú információs források (telefonkönyv, menetrend). |
Iskolai feladatai megoldásához a probléma jellegének megfelelõen (segítséggel) legyen képes kiválasztani a kézikönyvtár tájékoztató eszközeit. 3A,B; 4A
Tudjon különbséget tenni katalógus és bibliográfia között, és lássa az utóbbinak tájékozódásban betöltött szerepét. 3D; 4B A betûrendes leíró katalógus használata. Tudjon segítséggel tartalom szerint keresni a szakkatalógusban. 3C; 4A Tudja a közhasznú információs forrásokat készségszinten használni. 3B; 5D |
Ismerje meg és tudja használni a legfontosabb segédkönyveket (lexikon, szótár).
Legyen képes a mindennapi életvitelhez szükséges közhasznú információs források használatára. |
A Szellemi munka technikája
Az önálló könyvtári ismeretszerzés fõbb lépései, módszerei, a hivatkozásnak és az idézet felhasználásának etikai, formai követelményei. |
Tudjon feladataihoz segítséggel forrásokat választani a tájékoztató segédeszközök felhasználásával. 3A-C Legyen képes különbözõ szövegtípusok, illetve nem szöveges részek értelmezésére. 4B Tudjon a kiválasztott forrásokból ismereteket szerezni és rögzíteni (jegyzetelés, cédulázás). 4B Tudja ismereteit rendszerezni, és legyen képes vázlat alapján szóban vagy írásban beszámolni azokról. 4C |
Iskolai feladatai megoldásához tudjon a dokumentumokból (segítséggel) információkat szerezni, és azokról röviden beszámolni. |
KÖNYVTÁRISMERETEK
Az eddig megszerzett könyvtári ismeretek rendszerezése a tanulók aktuális érdeklõdéséhez igazodva (szakmai, pályaválasztási, etikai problémák). |
Legyen képes tanulmányaihoz, egyéni problémái megoldásához és szabadidejében igénybe venni a könyvtár(ak) szolgáltatásait. 1A-C; 5A Tudja, hogy az iskolai könyvtár használatán keresztül eljuthat a többi könyvtár szolgáltatásaihoz. 5B-D |
Legyen képes a könyvtár önálló használatára. Tudjon tájékozódni az iskolai könyvtárban és a település közkönyvtárában. Legyen képes az iskolaválasztást követõen a választott (szak)képzõ intézmény könyvtárának igénybevételére. |
Dokumentumismeret
Az eddig megszerzett dokumentumismeret rögzítése és bõvítése a különbözõ szaktárgyak sajátos forrásainak használatával. |
Legyen képes a különbözõ dokumentumtípusok együttes és célirányos használatára. 2A-C Tudatosuljon benne, hogy a dokumentumok értékét nem elsõsorban technikai újszerûségük, hanem az információszerzésben betöltött szerepük határozza meg. 2B |
Feladatmegoldásához tudja kiválasztani a megfelelõ ismerethordozót, és tudjon belõle információt meríteni. |
A könyvtári tájékoztató eszközök
Segéd-, kézikönyvek, bibliográfiák, katalógusok használati ismereteinek rögzítése és bõvítése a szaktárgyi és közhasznú ismeretszerzés során. Az adattárolás és az információátvitel korszerû formái és technikái. Számítógépes katalógus, bibliográfiai és más jellegû könyvtári adatbázisok. |
Tudja megkülönböztetni a könyvtári segédeszközöket tartalmuk, terjedelmük, gyûjtési idõhatáraik és feldolgozási színvonaluk alapján, és tudjon információt meríteni belõlük. 3B-D Tudjon segítséggel tartalom szerint tájékozódni és anyagot gyûjteni. 4A A számítógépes tájékoztató segédletek elveinek megismerése, lehetõség szerinti bemutatása, használata. 2C; 5D |
Tudja önállóan használni a lexikonokat, szótárakat.
Tudja (segítséggel) használni a könyvtár különbözõ katalógusait. |
A szellemi munka technikája
A könyvtárhasználatról, tantárgyi kutatómunkáról eddig tanultak rögzítése, elmélyítése, komplex alkalmazása problémamegoldó feladatok formájában. |
Az információkezelés és -feldolgozás fázisainak (anyaggyûjtés, információfeldolgozás, -rendszerezés, közlés, értékelés), technikáinak (irodalomjegyzék készítése, jegyzetelés, cédulázás, vázlat készítése), módszereinek és etikai szabályainak alkalmazásszintû ismerete. 4A-D |
Legyen képes tanulmányi feladataihoz és a mindennapi életben felmerülõ problémáihoz megkeresni és használni könyvtári információhordozókat. |