 |
Békési Ágnes–Czike Bernadett
Alternativitás és tanárképzés1
Az alternatív tanárképzés szerepe a tanári szakma
professzionalizálásában
Az Alternatív Pedagógiai Műhely a budapesti és Pest megyei
alternatív és reformiskolák munkájának összehangolására
szerveződött. Az 1991 októberében kezdődő összejövetelek
résztvevőinek száma hatvan és huszonöt fő között váltakozott. A
műhely állandó tagjai a következő iskolák:
a pesthidegkúti és Pest megyében működő Waldorf-iskolák,
a Nagykovácsiban levő Freinet-iskola,
a Carl Rogers Személyközpontú Iskola
a csepeli és a budapesti Montessori-, illetve Montessori után
szabadon iskolák,
a Kincskereső iskola (szakmai vezetője Winkler Márta),
a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola,
a csepeli Burattino Iskola.
A műhely vezetői: Békési Ágnes és Czike Bernadett.
|
Számos olyan alternatív iskola kezdte meg munkáját Magyarországon az
elmúlt néhány év során, melyeknek állandó tanári stábja hosszabb-rövidebb
előképzési kurzuson vett részt. (A tanárok nagy része a diploma
megszerzését követő több-éves szakmai gyakorlattal is rendelkezett már.)
A legtöbb alternatív iskolában magától értetődő a hetenkénti,
kéthetenkénti stábösszejövetel, melyen a közös munkát elemzik, és önképző
kurzusokat is tartanak. (Ezek nem tévesztendőek össze a szervezési
feladatokat ellátó, értekezlet jellegű megbeszélésekkel.)
Ugyanakkor az alternatív, illetve reformiskoláknak, irányzatoknak csak
igen kis hányada rendelkezik hagyományokkal a tanárképzés terén. A legtöbb
irányzatnak integráns része a tanári stáb munkájának állandó fejlesztése,
és természetes igény a tanárok részéről a megújulás, a szakmai ismeretek
és a személyiség frissen tartása.
Az egy éve működő Alternatív Pedagógiai Műhely tapasztalatai azt
mutatják, hogy a most induló, nyugat-európai, illetve hazai hagyományokkal
még nem rendelkező alternatív iskolák többsége vagy még nem tud
kidolgozni, vagy nem is igényel önálló, a többi irányzattól teljesen
független tanárképzést, miközben szükségleteik kielégítésére a hagyományos
képzés alkalmatlan.
A műhelymunka során – miközben az egyes iskolák sajátos jellemzői
egyértelműen kibontakoztak – körvonalazódott egy olyan elképzelés is, mely
szerint egy közös alapképzési bázishoz kapcsolódva lehetne kialakítani a
különböző irányzatok speciális képzési formáit.
Mindezek alapján egy általános Alternatív pedagógiai irányzatok szak
indításának a terve merült fel. Feltételeztük, hogy a mai magyar viszonyok
között elsősorban a társadalom legfelső, illetve legalsó rétegei számára
nyújthatnak majd megfelelő szolgáltatást, illetve segítséget az itt
végzett tanárok. (Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a középrétegek
számára szervezett iskolákban ne tudjanak majd igen sikeresen dolgozni.)
A tervezet kidolgozása során szembe kellett néznünk azzal a kihívással,
hogy megfogalmazzuk a tanári szakma speciális követelményeit, azt, hogy
mitől és miért vált professzionális jellegűvé a tanári mesterség. (Az
alternatív, illetve reformiskolákban elképzelhetetlen ugyanis, hogy valaki
a stáb állandó tagjaként képesítés nélkül tanítson, mint ahogyan nem
létezik képesítés nélküli orvos vagy jogász sem.)
Ekkor vetődött fel az a megkerülhetetlen kérdés, hogy a tanárrá válás
folyamata vajon mennyiben hasonlít, illetve különbözik mondjuk az orvossá
válás folyamatától. Az USA-ban 1990-ben megjelent Becoming a Teacher című
tanulmánykötet2 részletesen elemzi ezt a problémát,
érdemes tehát idézni a kötet szerzőinek gondolatmenetét:
A professzionalitás egyik fő ismérve a szakma műveléséhez szükséges
alapvető és nélkülözhetetlen tudás és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások
intézményesített monopóliuma. A tanulási folyamatnak ugyanakkor viszonylag
nagy hányada zajlik informális keretek között, ahol olyan személyek
működnek tanárként, akik nem professzionális tanárok. Az alternatív
iskolák jelentős részében a szülők és más, nem tanári képesítéssel
rendelkező szakemberek is dolgozhatnak együtt a gyerekekkel és az iskola
tanári stábjával. Ez utóbbiba gyakran a pedagógiai asszisztensek is
beletartoznak, akik nem feltétlenül végzett tanárok.
Végül, a gyerekek igen sokat tanulnak a szüleiktől, és talán nem túlzás
azt állítani, hogy a szülők a gyerekek első tanárai, s a curriculum of the
home3 az első kurzus a gyermek életében.
Annak ellenére azonban, hogy a fiatalok igen sok dolgot tanulnak meg
igen különböző személyektől, a fenti tevékenységeknek a tanár az igazi
szakértője az úgynevezett modernizációs folyamat kezdete óta.
A professzionális szakember magas szintű autonómiával bír. Nem áll
szigorú ellenőrzés alatt, saját döntéseket hozhat a munkájával kapcsolatos
fontos kérdésekben. Az autonómia implikálja a saját felelősség és az
önellenőrzés meglétét is.
Ami a csukott ajtók mögötti szakmai autonómiát illeti, az amerikai
szerzők egyetértenek abban, hogy ez evidenciaként létezik. A magyar
viszonyokra vonatkozóan érvényesebbnek tűnik az alábbi gondolatmenet:
Az elmúlt évtizedekben – ismeret- és értékügyben egyaránt – a
kizárólagos megrendelő az állam volt. Az iskola mint oktatás-végrehajtási
intézet működött (működik), s lényegében semmilyen autonómiával nem
rendelkezett. A magyar közoktatás problémáinak legfontosabb okozóját éppen
abban látom, hogy az iskolák egy része teljesen hozzászokott a kizárólag
végrehajtó funkciók ellátásához, s az új helyzetben teljesen
elbizonytalanodott. Sokan várják a megváltó központosítást.4
A skandináv országok tanárai azonban nem csupán a csukott ajtók mögötti
autonómiát gyakorolják, hanem aktív, alkotó, szabad és felelősségteljes
résztvevői az egész iskola munkájának. Ugyanakkor: eltérően például az
orvos vagy az ügyvédi hivatástól, az egyes tanár nem minden esetben
(néhány alternatív iskolatípusban igen!) választhatja meg klienseit.
Ugyanígy a gyerekek, illetve a szülők sem választhatnak minden esetben
iskolát, illetve tanárt. (Ismét kivétel néhány alternatív iskola.)
Végül: az állami, illetve helyi kormányzat sokkal inkább érdekelt volt
és mindig is érdekelt abban, hogy befolyást gyakoroljon az iskolában folyó
munkára, mint más professzionális szervezetek esetében.
A professzionalizálódott szakmákban a tényleges szakmai gyakorlatot
hosszú képzési periódus előzi meg, ráadásul ezt általában egy szintén
hosszadalmas gyakorlati, beiktató szakasz követi, mely a szakmai
hitelesítés szerves része.
A tanárképzés viszont igen sok országban a legrövidebb időtartamú
képzés, ami pedig nem emeli a szakma presztízsét, a színvonalról nem is
szólva. Ugyanakkor például Amerikában az utóbbi időben jó néhány college,
illetve egyetem kezdett bele ötéves tanárképzési programba.
A professzionális személy nélkülözhetetlen szolgáltatást nyújt
klienseinek, folytonosan fejleszti abbéli képességeit, melyek
nélkülözhetetlenek tevékenységéhez. Ezek hangsúlyosan inkább
intellektuális, semmint fizikai technikák. A tanári szakma – optimális
esetekben – ezen a ponton hasonul talán a legteljesebb mértékben más
professzionális tevékenységekhez. A professzionális személy ellenőrzést
gyakorolhat a kormányzat felett saját szakmai szocializációja, valamint
szakmai kapcsolatainak alakulása tekintetében.
Sajnos, a tanárok a döntéshozatali folyamatokat irányító társadalmi
csoportokban meglehetősen alulreprezentáltak. Ennek következtében igen
kevéssé vagy egyáltalán nem szólhatnak bele abba, hogy mit tanítsanak,
mikor tanítsanak, kit tanítsanak és – szélsőséges esetekben – hogyan
tanítsanak. (Ezeknek a szélsőséges eseteknek a mai Magyarországon igen sok
tanító részese.)
Az Amerikai Tanárok Szövetségének elnöke nemrégiben egy meglehetősen
találó címmel ellátott írásában – Miért mérgesek a tanárok? – azt
fejtegeti, hogy nincs az amerikai társadalomban még egy olyan szakmai
csoportosulás, amely olyan kevéssé tudna beleszólni abba, hogy a
kötelezettségeiket milyen módon teljesítsék.
A professzionális csoport tagjai megalkotják saját szakmai
egyesületeiket, melyek ellenőrzést gyakorolnak a szakmai feltételek
teljesítése (belépés a szakmába), a képzési standardok, az etikai
alapelvek stb. felett. Az utóbbi időben Magyarországon is létrejött
néhány, a szakmai érdekképviselet kérdéseit valóban kezelni tudó
szervezet. Az a tudásbeli és készségbeli bázis, amelyet a professzionális
személyek birtokolnak, átlagos körülmények között a laikusok számára nem
felhasználható és nem is hozzáférhető. Sokkal kevésbé
operacionalizálhatóak viszont azok a kérdések, vizsgálati pontok,
amelyekkel a tanári munka minősége mérhető, kevésbé ellenőrizhetőek azok a
módszerek, amelyek a tanulási folyamatot sikeressé teszik.
A professzionális személyek közmegbecsülésnek, méghozzá igen magas fokú
közmegbecsülésnek örvendenek, és olyan színvonalas szolgáltatást
nyújtanak, mely másutt nem hozzáférhető. Ugyanakkor a társadalom magas
presztízsű tagjai, ami az átlagosnál magasabb anyagi elismerésben is
kifejezésre jut. E tekintetben a magyar viszonyok olyannyira eltérnek az
amerikaitól, hogy nem célszerű összehasonlításokba bocsátkozni.
A 70-es, 80-as években szociológai és egyéb kutatások sora elemezte
annak okait, hogy miért elégedetlenek a szülők és a diákok az iskolával,
illetve hogy miért alacsonyabb a pedagógusok önértékelése még társadalmi
presztízsük mérhető szintjénél is. Az alacsony presztízsű és alulfizetett
magyar pedagógustársadalom a 70-es, 80-as években a mostoha viszonyok
ellenére kitermelt magából egy olyan szakembergárdát, amely a szűkre
szabott lehetőségek között először iskolakísérletek formájában, majd
amikor a társadalmi feltételek erre lehetőséget adtak, alternatív iskolák
létrehozásával nekilátott a tanári szakma professzionális művelésének.
Ennek a munkának a magyar iskoláztatás történetében természetesen
voltak előzményei, hiszen például a két világháború között jó néhány,
akkor is haladónak számító, nyugat-európai mintát követő reformiskola
működött Magyarországon (Nemesné Müller Márta Családi Iskolája, Domonkos
Lászlóné iskolája, Leveleki Eszter nyári tábora, 1 Montessori-iskola és 60
óvoda, Waldorf-iskola). 1926. szeptemberében két osztállyal, 20 gyerekkel
nyílt meg a Kissvábhegyen az első nyilvános Németországon kívüli
Waldorf-iskola.)5
Sajnos a reformiskolák nem tudták a magyarországi viszonyokhoz
igazítani a külföldi tanárképzési programokat, hiszen a negyvenes évek
elejére legtöbbjük beszüntette működését. (A Montessori-iskola 1942-ben
azért zárt be, mert munkatársai nem voltak hajlandók az ún. zsidótörvények
gyerekekre vonatkozó utasításait végrehajtani.) 1949-ben pedig megszűnt
mindennemű olyan lehetőség, mely a reformirányzatok számára biztosíthatta
volna a folyamatos működést.
A hatalmi eszközökkel leállított, progresszív hagyományokra épülő
iskoláztatást folytatják a néhány éve újraszerveződött magyarországi
reformiskolák, illetve alternatív iskolák. Remélhető, hogy munkájukkal a
szakma presztízsének felemelkedéséhez is hozzájárulnak majd.
Reformiskolák és alternatív iskolák
A század első felében elkezdődött európai reformiskolai mozgalmakat
követően a 60-as, 70-es években egy olyan progresszív irányzat bontakozott
ki elsősorban Amerikában és Nyugat-Európában, amely humanisztikus iskola,
humanisztikus nevelés címen vált ismertté. Erre a mozgalomra nagy hatást
gyakorolt az úgynevezett kliensközpontú terápia eszmerendszere, melynek
neves képviselői Carl Rogers és Abraham Maslow. Charles Silberman egy
1970-ben megjelent könyvében (Crisis in the Classroom)6 elemzi az amerikai oktatás helyzetét,
s az iskolákat úgy írja le, mint formális, lélektelen, antihumánus
intézményeket. Művében az angol primary schoolt tartja a szükséges reform
követendő modelljének. Számos tanárképző college, mint például az
University of North Dakota, sok új elemet vezetett be tanárképző
gyakorlatába. Ezek lényege az volt, hogy a tanárjelöltek képessé váltak
tanítványaik érzéseit, szükségleteit és érdeklődését figyelemmel kísérni
és a tantermi munkában ezeket a megfigyeléseket alkalmazni. 1966-ban
Angliában megjelent az úgynevezett Plowden Report7, amely meglehetős hatással volt az
amerikai oktatási stílusra is. (Ez a jelentés az angol primary schoolok
megújítását célozta.) A jelentés alapgondolata az oktatás
individualizálása, s hogy a gyerekek fejlődését mindig az ő saját szintjük
figyelembevételével kell nyomon követni. Ebben az időszakban indult el
tehát az úgynevezett alternatív oktatás és a hozzá kapcsolódó mozgalmak
fejlődése.
Az alternatív iskoláztatás fogalmát nagyon nehéz pontosan definiálni,
mert az lényegénél fogva ellenáll a meghatározás, a pontos körülhatárolás
kísérletének. Ugyanis minden alternatív csoportosulás egyedi és
különleges, a különös kategóriájába tartozik. Mégis megpróbálunk
felsorolni néhány szempontot, amely az alternatív iskolai mozgalmakra
jellemző:
a)Általában ezek az iskolák szabadságot biztosítanak az érintettek
számára a metodológia, a filozófia, a tananyag, az elvárások kidolgozása
tekintetében.
b)Általában magukban hordozzák az olyan emberi minőségekre való
reflektálást, mint a nyitottság, az informális jelleg, a rugalmasság, a
szülői és közösségi aktivitás bevonása az iskola munkájába, valamint a
szegregációval szemben az integrációra való törekvés előtérbe helyezése.
Ennek feltétele az egymástól különböző személyek közötti elfogadó attitűd
fejlesztése.
c)A humanizált iskolában egyenrangú fontosságú az intellektuális,
szociális és érzelmi készségek fejlődése, az önismeret, a függetlenség,
illetve a kölcsönös függőség elfogadására való szocializálódás, a
kreativitás és főként a hatalom és a vele járó felelősség megosztására
törekvés.
d)Általában a kudarcélmények és a túlzott versengési szellem
minimalizálására való törekvés, valamint a fölösleges ügyintézésre
fordított idő és energia csökkentése.8
Felvetődhet az az aggály, hogy a század első felében induló európai
reformiskolai mozgalmak, illetve a 60-as években az USA-ból elinduló
alternatív, személyközpontú iskoláztatás koncepcionális és módszertani
alapelvei között több az eltérés, mint a hasonlóság. Ennek az aggálynak a
feloldására tett esetleges kísérlet túllépi jelen írásunk kereteit, mégis
megpróbáljuk megkeresni azokat a közös pontokat, melyek elősegíthetik a
magyarországi progresszív szabadiskolai mozgalom fejlődését.
Ha csak találomra lapozzuk fel a Freinet-pedagógia alapelveit összegző,
magyar nyelven is megjelent kötetet, a következőket olvashatjuk:
A gyerekeknek és a serdülőknek Mit kellene találniuk?
a biztonság kellemes légkörét, amely kompenzálja az őket körülvevő
világ hajszoltságát,
a felnőttek odafigyelését,
a bizalom légkörét,
választ kérdéseikre és szorongásaikra,
olyan helyzetet, ahol a legkülönfélébb kísérleteket végezhetik el,
ahol változatos élmények érik őket; erre egyre kevesebb a lehetőség
iskolán kívül,
jogot a kezdeményezésre, az egyéni munka megtanulására,
részvételt egy gyermekekből és felnőttekből álló csapatban dolgozó
kollektívában,
kritikus nyitottságot a világra,
élő kultúrát.9
Talán nem mindenki számára közismert, hogy M. Montessori Gyermekek háza
volt az, ahol először használták a gyermekek igényeihez és szükségleteihez
tervezett gyerekbútorokat, asztalokat és székeket, melyek a mai óvodákban
a berendezés magától értetődő részei. Mi ez, ha nem valódi(!), a praxisban
is megnyilvánuló gyermekközpontú szemlélet?!
A Waldorf-iskolák ugyanígy a gyermeki fejlődés öntörvényű szakaszaihoz
illesztik az iskolai curriculumot, s ugyanígy építenek az otthoni, iskolai
szocializációt megelőző fejlődésre: ...kisgyermekkorban – értve most ezen
az első három életévet – maga a felnőtti kongruens jelenlét szocializál,
természetesen csak akkor, ha a kommunikatív és metakommunikatív csatornák
nyitottak és működőképesek.10 A Waldorf-iskolák pedig köztudottan
szülői kezdeményezés során szerveződnek, a szülők aktív és követő
részvételével, illetve a szülői igényekre ala-pozva.
Természetesen nem kívánjuk elmosni a reformiskolai mozgalmak, illetve
az alternatív iskoláztatás között ténylegesen meglevő koncepcionális
különbségeket sem. Ezek – véleményünk szerint – elsősorban az
individuális, illetve a közösségi alapértékekre való szocializálás
jellegében, stílusában, ha úgy tetszik filozófiai megalapozottságú
megközelítésében és természetesen módszertani különbségekben nyilvánulnak
meg. Ugyanakkor a fentebb említett közös pontokon túlmenően újra
hangsúlyozzuk azt az alapvető felismerést, melyre írásunk elején már
utaltunk. E két mozgalom nagy jelentőségű közös pontja a tanári szakma
professzionalizálására való törekvés, ennek a kitűzött célnak a
bizonyíthatóan sikeres meg-valósítása. Ez igen lényeges eredmény, hiszen
az iskola mint intézmény nem sui generis része az emberi társadalmaknak.
Az iskolarendszerrel való elégedetlenség Magyarországon különösen
felerősödött a 70-es, 80-as években – a második gazdaság polgáriasító
folyamatának kialakulásával párhuzamosan. Az iskolátlanítás eszméje az
amerikai oktatási rendszer számára is kihívást jelent. A szülők és
különböző társadalmi érdekcsoportok igénylik a számukra adekvát iskolákat,
természetesen az állami és helyi kormányzat ugyanezt teszi. Ebben a
helyzetben csak olyan tanárok képesek eligazodni, a gondjaikra bízott
gyerekek érdekeit artikulálni, akik szakmájukat professzionális szinten
művelik. (Ez természetesen nem zárja ki a laikusok bevonását az iskolai
szocializációs folyamatba.) Az állami és önkormányzatok, az egyes szakmai
csoportosulások mint megrendelők, a szülői igények, valamint nem
utolsósorban a gyerekek igényeinek folyamatos egyeztetésében, az
alkufolyamatokban való kompetens részvételre csak professzionális
szakember alkalmas.
Hogy pontosan milyen a professzionális tanár, ennek a kérdésnek nem
csupán a megválaszolását, hanem a kérdés puszta föltételét is
problematikusnak tartjuk, lévén feltáratlan terület. Mégis érdemes néhány
pontban felvázolni azokat a tanári magatartásformákat, melyek implikálják
a professzionalitást, hiszen sokféle tanári magatartás lehet szakszerű és
sikeres is egyben. A felsorolást F. W. Parkay és B. Hardcastle
tanulmányából idézzük.11
A)Az ilyen tanár kiválóan ismeri tárgyát. Tájékozódik szakterületének
új eredményeiről, ezeket az információkat szívesen osztja meg diákjaival.
Külön időt fordít arra, hogy az alaposabb ismeretszerzést igénylő
tanítványaival külön foglalkozzon.
B)Az ilyen tanár tanítványaival tervezi meg a tanulási folyamatot. Időt
szakít arra is, hogy javaslatokat fogadjon el diákjaitól, és megpróbálja,
hogy úgy segítsen nekik saját tervük (plan) kidolgozásában, hogy az
mindkettőjük számára kielégítő legyen. Szabadságot biztosít diákjainak
arra is, hogy kikkel és milyen terven dolgozzanak együtt.
C)Ebbe a típusba tartozó tanár arra fordítja a legtöbb figyelmet, hogy
a csoportjában érvényesülő szabályok tiszták és egyértelműek legyenek, és
a diákok mindig világosan átláthassák, hogy mit várnak el tőlük.
Emlékeztetik a szabályokra tanítványaikat, ha azok elfeledkeznének róluk.
Segítenek diákjaiknak abban, hogy a követelmények szükségességét
beláthassák.
D)Ez a tanár elvárja diákjaitól, hogy a függőség érzése nélkül
(independently) dolgozzanak, és hogy felelősséget vállaljanak a tervezett
munka befejezéséért. Fontosnak tartja diákjaiban a képzelőerő, a
találékonyság megnyilvánulásait, és hogy meg tudjanak birkózni azokkal a
kihívásokkal, melyekkel a iskolai élet keretei között és azon kívül
találkoznak.
E)Az ilyen tanár sokat tud arról, hogy mit szeret a gondjaira bízott
korosztály, és külön-külön az egyes gyerek is. Nem a csoport kizárólagos
vezetője, hanem primus inter pares, első az egyenlők között. Megtervezi és
megszervezi a csoportjában folyó munkához szükséges körülményeket és
feltételeket, és élvezi a csoportban folyó közös tevékenységet.
F)Ez a tanár számtalan anyagot és aktivitásformát kínál tanítványai
számára, melyeket az előző praxisa során már kidolgozott, s ezeket
folyamatosan kiegészíti. Segít a munka megtervezésében, amelyet a diákjai
kiválasztanak preferenciáik és érdeklődésük alapján. Elvárja tőlük, hogy
lehetőségeikhez képest sikeresek legyenek a munkában, és érdeklődő
szakértelemmel követi azt a folyamatot, melynek végén a választott
probléma megoldódik.
Az A típusú tanár tehát alapos, mélyreható tudás birtokosa, B terveket
készít a munkájához, C a szabályokat és követelményeket hangsúlyozza, E
szoros kapcsolatrendszer fejlődését segíti elő a csoportjában, F
figyelemmel kíséri a tanulási-tanítási folyamat hatékonyságát.
Természetesen ilyen tiszta tanártípusok a valóságban nem léteznek, a
felosztást inkább csak az ideáltípus Max Weber által használt jelentésében
tartjuk értelmezhetőnek.
Szabad tanárképzés
Mind a tanári szakma magyarországi professzionalizálódásának, mind az
iskola humanizálásának alapvető és nélkülözhetetlen előfeltétele a szabad
tanárképzés. A jelenlegi magyar felsőoktatási intézmények tanárképzési
struktúrája, stílusa és módszere nem alkalmas független, felelősségteljes,
döntésképes szakemberek képzésére. (Ez nem jelenti természetesen azt, hogy
nem kerültek ki ezen intézmények falai közül kiváló tanáregyéniségek.)
Azokban az országokban, melyekben az alternatív, illetve szabad képzés
magas színvonalú és nagy múltra tekint vissza, kétféle tanárképzési forma
működik.
1.Külön tanárképző főiskolák vannak az ún. free schoolok, a
szabadiskolák és külön az állami iskolák, illetve magániskolák számára.
Mivel a szabadiskolákban tanári képesítés nélküli szakemberek is
taníthatnak, az ő képzésükre rövid kurzusokat vezettek be. – Erre a
legpregnánsabb példát Dánia nyújta.
Dániában – a többi európai iskolarendszerhez képest szinte
elképzelhetetlen – osztatlan szülői hatalom van, amely ugyancsak régi
hagyományokra nyúlik vissza... Az iskolákat egy iskolabizottság irányítja,
amely 5–7 választott szülőből áll. Ezek mellett szavazati jog nélkül
vannak jelen a nevelők, a tanulók és a helyi tanács képviselői. Maga az
iskolaigazgató sem rendelkezik szavazati joggal. Az iskolabizottságok
szülő tagjainak felügyeleti jogaik vannak. Panaszokat vizsgálhatnak ki, és
ha úgy ítélik, hogy az a gyermek érdekeit szolgálja, akkor felmenthetnek
iskolalátogatás alól (a felsőbb hatóság jóváhagyásával).12
A szülői érdekek ilyen erőteljes és többnyire konfliktus- és főképpen
botránymentes képviselete feltételez egy erős és kiegyensúlyozott
társadalmi homogenitást. Ez a homogenitás Dánia sajátos történelmi
helyzetéből is következik. Ebből adódóan alakulhatott ki egy
többcsatornás, bonyolult és mégis áttekinthető tanárképzés, amely
színvonalas, és az átjárhatóságot is biztosítja az egyes képző intézmények
között. A szülőknek pedig eleve pontos elképzeléseik és információik
vannak arról, hogy a különböző iskolatípusokban milyen képzettségű, milyen
stílusban dolgozó tanárok tanítanak, ezért is tudnak velük viszonylag
konfliktusmentesen és megrendelőként együttműködni.
A norvégiai tanárképzési rendszer jelenleg átmeneti szakaszban van. 19
tanárképző intézmény készíti fel a jelölteket az iskola-előkészítő,
illetve az alapfokú iskolákban folyó munkára. Működnek elkülönített
college-ok az egyszakos tanárok számára: művészetek és kézművesség szak;
Home Economics (Domestics), (háztartás-gazdaságtan); Commerce and Special
Education (kereskedelem és szakképzés).
Ugyanakkor az egyetemek nehezményezik, hogy szerepük a tanárképzésben
csökkenőben van, és csak a felsőoktatásban dolgozó tanárok képzésére
korlátozódik. Felvetődött az a lehetőség, hogy az alsó és középfokú
oktatásban részt vevő szakemberek is magas fokú képzésben
részesülhessenek. Az elmúlt néhány év során ez volt a norvég
oktatáspolitika egyik központi dilemmája.13
2.A különböző szintű (tanár)képzés egyetemi kereteken belül történő
megszervezése. Erre kitűnő példa a Svédországban levő Eskilstuna/Västeras
College és az Uppsala University, valamint a Lund University
együttműködése. A college-nak 6 tanszéke van. Doktori fokozat
adományozására ugyan nem jogosított, de a hallgatók közül többen
folytatnak tudományos kutatómunkát. Ugyanakkor a gyakorlóhelyek
megszervezése a college feladata.
A college egyik – Energetika – tanszékének vezetője a következőkben
jelölte meg az intézmény célját: Nem akarunk miniegyetem lenni, mert annak
mindig csak egy másodosztályú egyetem lehet a következménye. Magas
színvonalú col-lege szeretnénk lenni sajátos és önálló profillal és magas
követelményekkel. Íj irányokat keresünk és az együttműködés új formáit.14
Sok tekintetben hasonló munka kezdődött el 1967-ben az USA-beli St.
Lawrence Egyetemen, melyet Carl R. Rogers kezdeményezett és indított el.
Az egyetem tanárképző programjának alapelvei a következők voltak:
- A facilitátor tanár megosztja a többiekkel ... a tanulási folyamat
felelősségét. ... =gy az egész csoport felelős a saját tanmenetéért, és
az egész csoport az átfogó célkitűzésekért...
- A facilitátor gondoskodik a tanulási forrásokról – magától, saját
tapasztalataiból, könyvekből vagy más anyagokból, vagy a közösség
tapasztalataiból. Ösztönzi a tanulókat, hogy egészítsék ki azokat olyan
forrásokkal, amelyeket ismernek, amelyekben tapasztalatuk van. A csoport
tapasztalatain kívüli forrásoknak is helyet ad.
- A tanuló kidolgozza saját tanulási programját, egyedül vagy a
többiekkel együttműködve. Megvizsgálja saját érdeklődését, számolva a
forrásokkal, megválasztja saját tanulási irányát, és vállalja a
felelősséget a választás következményeiért.
- A tanulási légkör könnyed, gördülékeny. ...a megértő hallgatás
légköre evidens. Ezt a légkört a vezetőként elfogadott személy
kezdeményezi. A tanulási folyamat előrehaladtával a tanulók mind
gyakrabban tanulnak egymástól. Az egymástól való tanulás ugyanolyan
fontos lesz, mint a könyvekből, a filmekből, a közös élményekből való
tanulás.
- ...a középpontban elsősorban a tanulási folyamat elősegítése áll. A
tanulás tartalma, bár fontos, a második helyre kerül. =gy a tanfolyam
nem akkor fejeződik be eredményesen, amikor a tanuló megtanul mindent,
amit tudnia kell, hanem amikor jelentős előmenetelt ért el annak
megtanulásában, hogyan tanulja, amit tudni akar.
- A tanuló céljainak az eléréséhez szükséges az önfegyelem, amelyet a
tanuló saját kötelezettségeként felismer és elfogad. A külső fegyelmezés
helyére az önfegyelem lép.
- A tanulás mértékének, fontosságának értékelését elsősorban maga a
tanuló végzi, bár önértékelését befolyásolhatja, gazdagíthatja a csoport
többi tagjának vagy a facilitátornak a törődő visszajelzése is.
- Ebben a fejlődést elősegítő légkörben a tanulás alaposabb,
gyorsabban halad, és jobban áthatja a tanuló életét és viselkedését,
mint a hagyományos iskolában elsajátított tudás. Ez azért történik, mert
az irányt magunk választjuk meg, a tanulást magunk kezdeményezzük, és az
egész személy (érzéseivel és indulataival, akárcsak az értelmével) részt
vesz a folyamatban. ... Annak a tanárnak, aki ilyen módszer
alkalmazására szánja el magát, szembe kell néznie a dolog egy félelmetes
aspektusával is, nevezetesen azzal, hogy meg kell osztania hatalmát és a
kezében levő ellenőrzést. 15
Egy bölcsészettudományi egyetemen egy fenomenológiailag megalapozott
tanárképző program egészen más előfeltételeket és értékeket biztosít, mint
a hagyományosabb tanárképzés. A St. Lawrence programja erős
bölcsészettudományi hagyományokra épül., ez szolgáltatja a tanításhoz az
alapot a diák számára. Ezt követi egy bevezető kurzus a pedagógia
tanszéken, ami arra összpontosít, hogy a leendő tanár hogyan látja a
tanítást mint szakmát. Az Általános Szemantika használatán keresztül a
diák kezdi megérteni a tanítás nyelvét és hogyanját, úgy, hogy közben
valódi résztvevő-megfigyelő szerepet tölt be az osztályban.16
A vázolt tanulási-tanítási program alapkövetelménye a folyamatos és
intenzív szupervízió, vagyis a tanárképző programon belül rendelkezésre
álló csoportos és/vagy egyéni konzultációs lehetőség. Ezt követően pedig a
tényleges tanári praxisban is nélkülözhetetlenek a rendszeres és kizárólag
a szakmai problémákra irányuló megbeszélések.
Végül hadd idézzünk egy rövid részletet C. Rogers: On Becoming a Person
(A személlyé válás folyamatáról) című művéből, amely rávilágít
szemléletének egy igen lényeges pontjára:
...nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek
elsajátítására bárkit is bátorítanék vagy rábeszélnék. Csak arra
vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én
értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és
megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják,
s ezzel a maguk tapasztalatait a maguk számára értelmezhetik.17
Természetesen tudatában vagyunk annak, hogy sem a skandináv, sem az
amerikai, illetve nyugat-európai tanárképzési modellek nem adaptálhatóak
változatlan formában a magyarországi viszonyokhoz. Ezért vázoltunk fel az
alternatív, illetve reformpedagógiák és azon iskolák számára egy önálló
szakként működtethető tanárképzési szisztémát, melyek ezt igénylik, és
ebben hosszabb-rövidebb kurzusokat tartva részt kívánnak venni.
|

|